Brev:
Sut eller ej
15. juni 2011
Alder:
12 mdr.
Sut eller ej
Kære Helen
Min datter er lige blevet et år og har indtil nu ikke villet bruge sut. På det sidste viser hun imidlertid stor interesse for det i vuggstuen, hvor hun stjæler de andres sutter, så snart hun kan se sit snit til det. Vi er nu kommet i tvivl, hvorvidt det er en god idé at introducere den så sent.
Min umiddelbare holdning er, at der ikke er nogen grund til det, da hun ikke har brug for den herhjemme, men måske ville få skabt det behov? Hun sover fint om natten (op til 15 timer i træk), hvor hun bare får sin soveklud/dyr.
Men så har jeg lagt mærke til, at hun ligesom hiver underlæben ind nogen gange, som om hun sutter på den. Kan det være et understimuleret suttebehov eller bare noget hun har opdaget, at hun kan? Jeg lagde nemlig mærke til det, da hun faldt i søvn i bilen forleden og netop lå sådan der. De havde også lagt mærke til det i vugestuen, når hun blev træt. Efter konsultation med en tandlæge kunne jeg godt være lidt bekymret for, om hun kunne udvikle overbid af det...
Det paradoksale er at, vi købte alle sutter på markedet, da hun var 14 dage-1 måned gammel, for at få hende til at bruge sut, men det skulle hun ikke nyde noget af. Hun får stadig sutteflaske, før hun går i seng, men det virker hun som om, hun er ved at være ligeglad med. Mængderne, der kommer ned, bliver i hvert fald mindre og mindre (bør vi bare stoppe med flaske nu?).
Skal vi give hende en sut nu eller er det vores eget egoistiske behov at lade være, fordi vi så ikke skal op om natten og finde den for hende? Eller ville hun kunne skelne mellem at bruge sutten til at sove lur men ikke om natten?
Med venlig hilsen
Kristine