Svar: Kun far og søvn mønster
7. juni 2011
Alder:
2 år
Kære Vibeke (og drengene) :)
Tusind tak for dit brev og dine dejlige ord til mig - det varmer, det er rigtig dejligt at høre, at du kan bruge mine svar, både dem jeg sender til dig og de svar jeg giver andre :)
Det er helt naturligt at børn i perioder knytter sig mere til den ene forældre end til den anden og det er helt naturligt at Simon søger sin far. Netop i 2 års alderen så vil børn naturligt begynde at danne deres eget selvbillede, man oplever det tydeligst ved at barnet begynder at udtrykke eget navn, sige "jeg" eller "det er min", hvilket netop viser, at han er igang med at blive bevidst om, hvem han selv er.
I den alder, hvor han bliver mere og mere bevidst om sig selv, så bliver han naturligt også mere bevidst om I andre - og her har far og søn jo noget til fælles - de er drenge og mor er en pige. Det kan sagtens være det der lige nu gør, at jeres dreng naturligt søger far og har brug for at spejle sig i sin far, og leger med far på en anden måde, end han leger med og er sammen med dig.
Det er rigtig vigtigt at du lader de to lave ting sammen, som kun de to gør. Ligesom det så også er vigtigt at du og Simon nogle gange laver ting sammen, som er ting man netop laver med mor. I er som forældre forskellige og kan tilbyde Simon noget forskelligt og det skal du se om en stor styrke og ikke som et problem - heller ikke selvom det nogle gange gør ondt, at han vælger sin far, - prøv at glæde dig over, at han har så god en far og danner så nært et forhold - et "far og søn-forhold" som er guld værd på sigt :)
Det er vigtigt at du ikke presser ham, men samtidig også vigtigt at far bakker op om at visse ting kan du ligeså godt som far. Far må altså gerne sige "nu er det mor der hjælper dig jakken på, jeg står lige her, men mor hjælper" så han hører at far synes det er ligeså godt at det er mor, så han mærker og fornemmer at I her støtter hinanden og at du vil ham og kan :) Men I skal vælge, hvornår det er vigtigt og drejer det sig f.eks. om at han er ked af det, skal trøstes eller har brug for at holde i hånd for at kunne sove, så er det vigtigt at den der giver mest ro lige der, er den der gør det. Man skal ikke kæmpe om barnet, bare for at kæmpe, men naturligt gøre det, som gør barnet godt lige der.
Og er putningen så et problem, så er det vigtigt at brede det ud og ikke kun se putning som der, hvor man sidder og læser godnathistorie. Det er for mig vigtigt at se putning som noget meget bredere og det er for mig naturligt, at begge forældre siger godnat. I har begge en rolle i forbindelse med det at få jeres dreng til at sove og putteritualet starter allerede der, hvor han kommer i bad, får ren ble og nattøj på, får børstet tænder osv. Putteritualet er for mig ikke kun der, hvor man sidder ved sengekanten og synger sang og læser bog.
Jo mere du f.eks. er med til at bade, give nattøj på, børste tænder osv. jo mere naturligt vil det også være at du så læser godnathistorien en gang imellem, så det ikke altid kun er far. Jo mere du er med, jo mere I deles om tingene, jo lettere er det at tage over for den anden en gang imellem.
Så det er også et spørgsmål om at finde balancen mellem at I begge kan lige godt og så samtidig også anerkende, hvis jeres dreng nogle gange helst vil far - og ja, andre gange faktisk foretrækker mor :)
At Simon sover sent hænger naturligt sammen med at han får lov til at sove til han vågner af sig selv om dagen. Så længe han og I trives med dette og han ikke er ked af det om aftenen, så er det helt okay og I skal ikke ændre på noget, som I synes fungerer.
Generelt tænker jeg dog, at det er vigtigt at han ikke sover dagen væk og at det er uhensigtsmæssigt, hvis han sover 5 timer om dagen og kun 8 timer om natten. Det er vigtigt at han er vågen, aktiv og leger med andre børn, udfordrer sig selv og oplever, lærer osv. om dagen i de lyse timer og at han sover om natten. Så på den måde vil det på sigt være bedre for ham, efter min mening, at sove f.eks. 2½ time om dagen og så sove 10 timer om natten ...
Så igen - så længe I trives med tingene som de er, så længe Simon udvikler sig, virker glad, til at have det godt osv. så skal I ikke ændre en masse og det lyder ikke som om at I gør noget forkert. Men på sigt, skal I naturligvis være opmærksomme på, hvad rytme han har og om en anden rytme, kunne være mere hensigtsmæssig for ham :)
Når Simon hoster om natten og har behov for Spacer, så sover han sandsynligvis meget med åben mund. Det betyder at hans slimhinder i munden let tørre ud og derfor er det helt naturligt for ham, at have brug for lidt vand at drikke om natten. Det kan naturligt godt blive en dårlig vane - fordi han vænner sig til det - men det er jo samtidig nødvendigt for ham og så må det være sådan.
En god løsning kunne være at give ham en drypfri kop med lidt vand, som han selv kan drikke af hvis og når han vågner om natten. Det kunne være rart for jer, hvis han kunne gøres lidt selvstændig her, så I ikke behøver stå op, for at give ham lidt at drikke ... I skal ikke ignorere ham, for det lyder som et reelt behov, men måske lære ham at klare det selv, netop ved hjælp af en drypfri kop :)
De fleste børn vil omkring 2½ års alderen begynde at vise behov for at komme ud af tremmesengen, ofte ved at de protesterer over at blive lagt der, eller ved at de begynder at klatre ud over tremmerne. Når dette sker, er det tid til en åben seng. Nogle børn kan ligge i deres tremmeseng til de er 3 år eller mere - det afhænger også af hvad type tremmeseng man har, men de fleste børn vil have brug for at skifte til en åben seng, når de er 2½-3 år gamle :)
Og ja - jeg synes naturligvis at du skulle købe min sidste nye bog "Sådan støtter du dit barns udvikling" :) :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og knus herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske