Brev:
Kun far og søvn mønster
7. juni 2011
Alder:
2 år
Kun far og søvn mønster
Kære Helen
Det er simpelthen så dejligt, at jeg har "fundet" dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak..!!!
Nu til sagen :o)
Simon er netop blevet 2 år, og der er bare krudt i ham.. Han har et temperament, som gør ham til en farverig lille dreng..
Han er en en glad og aktiv dreng, men kan indimellem komme helt der ud hvor han ikke er til at nå..
Her har det hjulpet mig meget at læse dine svar til forældre i samme situation :o)
Det der piner mig lidt, er at vi er inde i en periode, hvor det kun er far der duer :o(
Det er hårdt, når jeg selv føler at jeg er den mest tålmodige af os, at jeg så bliver skubbet til side..
Jeg mener at vi laver nogenlunde fifty fifty i forhold til Simon, men min mand mener at kan være fordi at han bader og putter Simon..
Er det en fase, eller skal jeg presse mig mere på overfor Simon..??
Når han afviser mig, griner jeg bare lidt af det, overfor Simon, sådan al'a - "Jaja, så kommer far da"..
En anden ting, der optager os lige nu er Simons søvn mønster..
Vi har hele tiden fået at vide, at jo mere han sover om dagen, jo bedre sover han om natten, så vi har aldrig forsøgt at vække han efter middags luren – det kommer der i øvrigt heller ikke noget godt ud af..
Lige for tiden virker det som om, der sker rigtig meget i Simons lille hoved..
Han bliver lagt ca. kl. 19, med det samme putte ritual som vi altid har gjort, og det fungerer rigtig fint..
Først bad, så nattøj, så spacer og tansbørstning, og til slut godnat historie og godnat..
Nogle dage kan han dog godt ligge og snakke i sengen til kl. 21.30..!!
I går oplevede de i vuggeren, at han ikke ville sove midagslur, han satte sig op i krybben hele tiden, så de til sidst vuggede ham i søvn ;o) - det er meget længe siden han har haft behov for den øvelse..
Efter en time, kl. 12.30, faldt han endelig i søvn, og sov så til han blev vækket, kl. 15.45..!!
Normalt sover Simon middagslur fra kl. 11.30 til kl. 14/15..
I week-enden sover han i sin seng, når han sover middagslur, og her kan jeg jo ikke vugge ham, så her får han bare lov til at passe sig selv, og han sover typisk efter en halv times tid..
Gør vi noget forkert i forbindelse med Simons søvn..??
Er det på tide at han sover mindre..??
Simon sover rigtig fint om natten. Dog har han problemer med hoste, som han får spacer behandling, og hosten kan godt vække ham, ellers vågner han kun hvis han har behov for vand...
Er det i øvrigt en dårlig vane, noget vi skal ignorere, eller er det ok, at vi giver ham vand om natten..??
Jeg regner med at han selv kan sørge for det når han kommer over i junior sengen..
Vi har en junior seng på hans værelse, som pt fungerer som en lille sofa.. Her læser vi godnat historie, den venter vi dog med til han enten selv springer ud af tremmesengen, eller til han er ca. 3 år – det er hvad jeg har fået anbefalet, er det korrekt efter din mening..??
Jeg har overvejet at købe din bog "Sådan støtter du dit barns udvikling" – det lyder som noget vi kunne ha' god gavn af ;o)
Nå det må være nok for denne gang, ellers må jeg jo bare skrive igen ;o)
Tusind tak for alle dine mange svar, det hjælper os (begge) rigtig meget..
Tanker og hilsner fra Vibeke (og drengene)