Svar: Alder for sandkasse og haveleg
27. maj 2011
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Børn elsker at lege i sandkasse, lege med sand og vand, mærke det mellem fingrene, lave sandkage, mudderkager osv. og det er vigtigt for udviklingen af deres følesans og fornemmelse for former, konsistens osv. at lege med sand og vand.
Børn elsker også at kravle på græsset om sommeren og fornemmelsen af græs under de bare tæer, følelsen af det, duften, mærke vinden i ansigtet, sidde på et tæppe, under en parasol og spise lidt frugt - dejligt!
Og alt dette opvejer til fulde, at børn så naturligt også en gang imellem kommer lidt sand eller græs i munden. Børn smager jo og undersøger og det gør de ofte ved netop at komme i munden - men børn vil som udgangspunkt ikke spise sand og græs. De vil undersøge det og finde ud af, at det ikke er godt og tilbydes de et alternativ (f.eks. frugt) og vises de, hvordan de kan lege med sand og vand, sidde på tæppet og være sammen med andre, så vil de jo lære dette og netop spejle sig i andre og udvikle sig og nyde det.
Jeg er sikker på at jeres dagplejer vil være opmærksom på jeres lille pige og at hun har mange gode overvejelser med sig omkring det at skulle sidde i en sandkasse og på græsplænen. Hun vil sandsynligvis selv have et tæppe som børnene kan sidde på og hun vil ikke lade dem sidde uden opsyn, men vil være der til at holde øje og guide, så der ikke bliver spist store mængder sand og græs :)
Jeg kan naturligvis godt sætte mig ind i din bekymring, men jeg synes fordelene ved at kunne være ude, lege med sand, sidde på græsplænen om sommeren osv. opvejer den bekymring man må have med jordbakterier. Der er jo tale om en sandkasse med låg som holdes ren for kattehømhøm osv.
Så jeg synes din datter skal have lov til at sidde på jorden sammen med de andre børn, når det bliver sommer og varmt nok til dette og hun vil elske det i en alder af 10 måneder :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske