Svar: Alder for sandkasse og haveleg

27. maj 2011

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Børn elsker at lege i sandkasse, lege med sand og vand, mærke det mellem fingrene, lave sandkage, mudderkager osv. og det er vigtigt for udviklingen af deres følesans og fornemmelse for former, konsistens osv. at lege med sand og vand.

Børn elsker også at kravle på græsset om sommeren og fornemmelsen af græs under de bare tæer, følelsen af det, duften, mærke vinden i ansigtet, sidde på et tæppe, under en parasol og spise lidt frugt - dejligt!

Og alt dette opvejer til fulde, at børn så naturligt også en gang imellem kommer lidt sand eller græs i munden. Børn smager jo og undersøger og det gør de ofte ved netop at komme i munden - men børn vil som udgangspunkt ikke spise sand og græs. De vil undersøge det og finde ud af, at det ikke er godt og tilbydes de et alternativ (f.eks. frugt) og vises de, hvordan de kan lege med sand og vand, sidde på tæppet og være sammen med andre, så vil de jo lære dette og netop ...

Annonce

... spejle sig i andre og udvikle sig og nyde det.

Jeg er sikker på at jeres dagplejer vil være opmærksom på jeres lille pige og at hun har mange gode overvejelser med sig omkring det at skulle sidde i en sandkasse og på græsplænen. Hun vil sandsynligvis selv have et tæppe som børnene kan sidde på og hun vil ikke lade dem sidde uden opsyn, men vil være der til at holde øje og guide, så der ikke bliver spist store mængder sand og græs :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg kan naturligvis godt sætte mig ind i din bekymring, men jeg synes fordelene ved at kunne være ude, lege med sand, sidde på græsplænen om sommeren osv. opvejer den bekymring man må have med jordbakterier. Der er jo tale om en sandkasse med låg som holdes ren for kattehømhøm osv.

Så jeg synes din datter skal have lov til at sidde på jorden sammen med de andre børn, når det bliver sommer og varmt nok til dette og hun vil elske det i en alder af 10 måneder :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla