Brev:
Alder for sandkasse og haveleg
27. maj 2011
Alder:
8 mdr.
Alder for sandkasse og haveleg
Hej Helen
Sundhedsstyrelsen fraråder grønt drys til de små. Så stor var min overraskelse da vores kommende dagplejemor fortalte at hendes dagplejebørn hver dag kommer udenfor i haven for at lege på græsset eller i sandkassen. Jeg havde tænkt at sandkasse først ville være aktuelt for vores datter næste år da hun sandsynligvis bare vil få spist en masse sand og hvis hun skal kravle rundt på græsset kan hun da først for alvor få nogle af de jordbakterier mv. som gør at det grønne drys frarådes. Men måske er det ikke noget problem når hun ved dagplejestart er blevet 10mdr?
Dagplejemoren sagde at hvis jeg ikke vil have det kan min datter også bare sidde i en klapvogn, men jeg kender hende godtnok til at vide at det kun er spændende i ret kort tid hvis den holder stille mens de andre børn tumler rundt.
Hvad vil du anbefale? Er det bare mig der er overforsigtig som 1.gangsmor så det er fint nok at lade hende lege i sand og på græs?
Er det ok med sandkassen som er overdækket og dermed sandsynligvis mere "ren" end græsplænen, men risikabelt med græsplænen (i så fald kan jeg give hende et tæppe med at ligge på og håbe dagplejemoren kan holde hende inde på det det meste af tiden...).
Eller bør hun vente til næste forår når hun er noget ældre før hun stifter for tæt bekendtskab med udendørs leg?
På forhånd tak