Svar: Far dur ikke
26. maj 2011
Alder:
13 mdr.
Kære Bodil
Det er rigtig dejligt at far og datter har kunne holde barsel sammen i fire måneder - og jeg vil gå ud fra, at når de to er sammen alene, så går det fint, så kan far sagtens bruges :)
Men netop når du er der og hun ikke ser dig så meget i hverdagene, så har hun naturligt ekstra meget brug for dig, når I så er hjemme. Det at far og datter har været meget sammen, kan altså godt forstærke behovet for mor lidt ekstra.
Det er også sådan at børn naturligt i perioder, vil søge den ene forældre mere end den anden og det er okay. Nogle gange varer det et par uger, andre gange varer det et par måneder. Det der er vigtigt er at man forsøger at finde balancen mellem at anerkende barnets behov og samtidig også medtænker at begge forældre naturligt skal kunne tage sig af barnet og at barnet skal være tryg ved både mor og far.
I forhold til putning, så er det en fordel at se putningen som noget mere bredt. At brede putteritualet ud. Det betyder for mig at begge forældre siger godnat. Det er altså ikke et spørgsmål om at det er den ene eller den anden, I har begge en rolle i forbindelse med det at få jeres datter til at sove og putteritualet starter allerede der, hvor hun får sin godnatgrød, kommer i bad, får ren ble og nattøj på, får børstet tænder osv. Putteritualet er for mig ikke kun der, hvor man sidder ved sengekanten og synger sang og læser historie.
Så for at få far mere med på banen igen, så er det vigtigt at I breder putingen ud, så han helt naturligt er en stor del af forberedelserne til at skulle sove og så han også naturligt kommer ind og kysser godnat, når jeres datter ligger i sin seng, men at det stadig er mor der læser og synger godnathistorie. Når man dertil, hvor man kan gå frem og tilbage, så vil det også være helt fint at man skiftes, så det skiftevis er mor og far der kommer ind, putter og siger godnat. Lige nu siger far godnat og det er mor der sidder der :)
Jo mere far er med i hele ritualet, jo lettere vil det naturligt også blive for ham at overtage selve putningen, hvis du en dag ikke er hjemme og far og datter skal klare det alene.
Og så er det også super vigtigt at far og datter stadig laver ting sammen "far-datter-ting" som er noget de to har sammen uden mor. Det er vigtigt at I prioriterer at far på den måde stadig er der og mor ikke automatisk overtager alt. På samme måde er det rigtig vigtigt at du også en gang imellem bakker op om at far kan ligeså godt som du.
Og så er det vigtigt at far ikke lader sig mærke med, at han en gang imellem bliver afvist - for jeres datter har også en alder, hvor hun jo mærker det og får lyst til at undersøge den reaktion ekstra meget og derfor kan afvise ham igen og igen, for at se hvordan han reagerer. Så nogle gange, kan det være en rigtig god idé at far siger "når din lille bølle, vil du ikke skiftes af far" eller lignende, griner, smiler til hende eller kilder hende "ved du hvad vi gør ved sådan nogle små bøllespirer - vi kiiiiilllder dem!" osv. Så hun mærker at hun ikke kan afvise far og han rigtig gerne vil hende og at det faktisk er ret sjovt, det far kan :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske