Svar: Vækst og for kort tungebånd
24. maj 2011
Alder:
22 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre fra dig igen :)
Når jeg ser på jeres drengs vækstkurver i livets bog på medlemssiderne, og hører jeres historie, så bliver jeg lige nu ikke så bekymret. Jeg kan godt se, at han har taget lidt på (hvilket jo er godt) og jeg kan også se at han ikke er vokset tilsvarende i sin højde. Men ser man på kurven over højde og vægt, så passer de to ting meget fint sammen. Tidligere har han været 'lang og slank' - nu passer vægt og højde bedre sammen ...
Det kan godt være en helt logisk forklaring at hans vækst er gået lidt i stå, fordi han har været meget syg, fået spirocort osv. Han tabte sig jo meget og har så efterfølgende formået at tage det på igen, men længden har han så ikke rykket så meget på.... og naturligvis skal det undersøges. For det er ikke nok at vokse 1-2 cm på et år, når man kun er knap 2 år gammel. Så på den måde er det helt relevant at I er henvist til børneafdelingen, så han lige kan blive tjekket.
De vil på børneafdelingen kunne fortælle jer, hvad årsagen kan være og de vil også kunne rådgive jer i forhold til, hvorvidt han skal have en speciel kost eller andet, som kan øge hans vækst. Det betyder dog ikke, at I ikke allerede nu kan medtænke hvad han spiser og drikker og på den måde selv, forsøge at gøre lidt for at sikre hans vækst bedst muligt.
Det vil f.eks. være rigtig vigtigt at han får proteiner. Proteiner er vigtigt for væksten, man kan sige at proteiner er kroppens byggestene. Proteiner findes især i kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter. Lad derfor jeres søn få disse ting dagligt. Han må gerne få omelet, hårdkogt æg en gang imellem. I må også gerne give ham f.eks. ymer med mysli. Han skal spise kød - både leverpostej, pate og lignende, men også kød i stykker, et kyllingelår, en frikadelle, stykker af mørt oksekød osv.
Også fedtstof er vigtigt og især fokus på de sunde fedtstoffer, som vi især får fra fisk. Det vil være rigtig godt hvis I kan få ham til at spise fisk næsten hver dag. Det må gerne være fisk fra dåse - som makrel, tun, torskerogn osv. Det må også gerne være fiskefilet, fiskefrikadeller, rejer, muslinger, krabber osv. Når du skal tilføre ham fedt, så må det meget gerne være de flerumættede langkædede fedtsyrer.
Men også mælk er en kilde til fedt og umiddelbart vil jeg anbefale at du ikke kun giver letmælk men også gerne sødmælk og produkter af sødmælkstypen. Så han får mælkeprodukter med 3,5% fedtindhold.
Stramt tungebånd og at han savler - det kan meget vel hænge sammen. Det kan også have betydning for hans evne til at arbejde med føden i munden og dermed hans evne til at spise. Men det afhænger naturligvis af, hvor stramt det tungebånd er ... Og da han taler uden problemer, så er det overraskende, hvis det skulle være tungebåndet som spiller ind ... jeg ved fra dine tidligere breve at Victor har fået flaske og at du ikke har ammet så længe - en årsag til at amning nogle gange ikke lykkes er faktisk kort tungebånd og måske er det en forklaring hos jer? Der kan altså sagtens være en sammenhæng mellem Victors tungebånd og hans evne til at spise og bruge sin mundmotorik ...
Du kunne overveje om du skulle kontakte en øre-, næse-, halslæge og få en tid. Det er dem, der vurderer små børns tungebånd og hvorvidt det vil have betydning for barnet taleudvikling, spiseevner osv. og det er også dem, der klipper barnets tungebånd, hvis man finder ud af at det er nødvendigt. Jo ældre man er, jo mere ondt gør det at få tungebåndet klippet, så det er værd at få det tjekket hvis der skal gøres noget ...
At han på nuværende tidspunkt kan tale i 3 ordssætninger og fortælle om dagen i dagplejen er meget flot og det er helt normalt at han ikke udtaler alle ord korrekt. Det behøver ikke at have noget med hans tungebånd at gøre - men igen, det kan også have det, så prøv at tale med en øre-, næse-, halslæge - de ved bedst. Og det kræver ikke henvisning.
Med hensyn til drømme, så vil mange børn drømme rigtig meget omkring 1½ års alderen og et par måneder frem. Dette fordi de begynder at få lidt fornemmelse for at noget kan være farligt. De klatrer op, men kan ikke komme ned. De falder og slår sig, får hul på knæet, når de løber. De oplever modstand fra de andre børn, som skubber, tager legetøjet fra dem, bider .. Og de møder også modstand fra voksne, som holder mere fast i dem, hindrer dem i at gøre ting de gerne vil og som siger mere "nej!" i løbet af dagen.
Alt hvad børn oplever om dagen skal bearbejdes i drømme om natten og derfor sover børn naturligt i denne alder uroligt. Mange børn kan også vågne med skrig om natten, som har de en voldsom og uhyggelig drøm og det er helt naturligt at de søger deres forældre og har brug for hjælp til at falde til ro og overgive sig til søvnen igen :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske