Brev:
Vækst og for kort tungebånd
24. maj 2011
Alder:
22 mdr.
Vækst og for kort tungebånd
Hej Helen.
Jeg har lige et par spørgsmål bl.a. vedr. min søns vækst.
Victor er næsten 22 mdr., 89 cm høj og vejer 13 kg. Ifølge Victors egen kurve, er hans højde næsten stagneret, og vores læge er lidt bekymret.
Han har altid været en lang dreng - 55 cm ved fødslen - og samtidig slank. I efteråret og vinteren sidste år startede Victor i dagpleje og blev efterfølgende ofte syg. Han var syg et par gange om måneden og havde flere gange høj feber over 40 grader. I dec. havde han svært ved at komme sig, havde tabt 1,2 kg på 1 måned, hostede meget og vi konsulterede lægen flere gange. Til sidst opstartede vi i januar inhalationer med Spirocort, og efter en måneds tid var hosten væk og Victor begyndte at spise rigtig godt og tog på.
I februar og marts har vi efter eget valg besøgt lægen for at få fulgt højde og vægt, og lægen har syntes, det går fint. Men i sidste uge var vi til tjek igen hos en anden læge, og hun mente, at vi måske skal omkring børneafdelingen for at finde ud af, hvorfor Victor ikke er vokset mere. Det kom bag på os, og vi blev lidt forskrækkede. Vi har ikke spekuleret over det, men han er faktisk kun vokset et par cm, siden han var 1 år. Men vi har bare været glade for, at han har taget på og ikke længere er en "tynd" dreng med de bekymringer det har medført.
Planen er nu, at vi ser an indtil 2-års undersøgelsen, for at se om Victor er vokset. Hvorfor tror du, hans vækst er gået i stå? Vi har udtrappet inhalationerne efter lægens anvisning, da hun mente, det kunne have påvirket væksten, men han har kun fået Spirocort siden midten af januar. Kan det derimod skyldes alt den sygdom? Og vil han indhente sin manglende vækst?
Mit andet spørgsmål handler om, at Victor har for stramt tungebånd. Samtidig har han altid savlet meget og bruger stadig savlesmæk. Kan det hænge sammen? Han har det også med at gemme mad i munden efter et måltid - specielt hvis det er noget, som skal tygges. Og han er ikke glad for at spise grove fødevarer, som han skal arbejde med. Vi er begyndt at give ham mere grønt at gnave på mellem måltiderne for at stimulere munden mere (gulerødder og agurk fx), men han synker det ikke og lader det ligge i munden, mens han leger. Til sidst er det så forsvundet lidt tilfældigt. Kan han have svært ved at spise pga for stramt tungebånd?
Jeg har også hørt fra en kollega, at hendes søn havde stramt tungebånd og at det har påvirket hans tandstilling og givet ham svage kæber! Vi har talt med læge og tandlægen, men der er ikke meget hjælp at hente. Victor taler for øvrigt RIGTIG meget og kan forstå og bruge mange ord. Han laver sætninger på op til 3 ord og kan fx fortælle om hændelser fra dagen i dagplejen. Han udtaler ikke alle ordene korrekt, men det regner jeg egentlig med er helt normalt, eller??
Og så lige et lille ekstra-spørgsmål: Begynder børn at drømme mere omk. 2-års alderen? Victor sover lidt mere uroligt for tiden og behøver også mere omsorgog trøst i hverdagen, når noget driller. Sker der en stor udvikling generelt på dette alderstrin?
På forhånd mange tak for dit svar:o)
Med venlig hilsen
Mette.