Svar: Kravle kontra gaa

24. maj 2011

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Lone

Om din dreng ligefrem skal have hjælpere ved både arme og ben og laves krydskoordineringsøvelser med, vil jeg nu tvivle på. Det bør du i hvert fald tale med en læge om, før I sætter det i værk :)

Når vi siger at børn skal kravle før de kan gå, så er det fordi netop krydskoordinering er vigtigt. Når børn kravler så vil de naturligt krydskoordinere deres bevægelser, fordi de bruger skiftevis venstre og højre side, venstre arm og højre ben eller omvendt - og det at de krydskoordinerer, betyder at deres to hjernehalvdele arbejder sammen.

Dette har blandt andet betydning for at man kan skelne bogstaver og tal, at man kan se forskel på f.eks. b og d, p og q, om det står 9 eller 6 osv. Derfor er man opmærksomme på at børn motorisk skal kunne krydskoordinere inden skolestart og det er således vigtigt at børn kan kravle, hoppe sprællemandshop, hoppe gadedrengehop osv. som altsammen er tegn på at barnet kan krydskoordinere sine bevægelser, og altså tegn på at de to hjernehalvdele arbejder sammen.

Nogle børn springer kravlestadiet over og det betyder ikke at løbet så er kørt - og det betyder altså heller ikke at man skal stå fire mennesker og træne krydskoordinering. Det der er vigtigt er, at man er opmærksom på at barnet efterfølgende skal lære at lave ...

Annonce

... krydskoordinerende bevægelser. Så hvis det ikke lykkes for jer, at få jeres dreng til at kravle nu, så er det vigtigt at han lærer det senere. Det betyder altså ikke at løbet er kørt, hvis han ender med at gå før han kravler :)

Det styrker børns motoriske evner at få stimuleret deres balancecenter og det får de bedst ved at blive gynget og snurret rundt. Den bedste måde du kan hjælpe din dreng på er derfor ved at trille ham, gynge ham, vippe ham, snurre ham rundt, vende ham på hovedet. Jo mere du kan bevæge ham i alle retninger, jo mere stimuleres balancen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kan trille ham hen over en stor gymnastikbold, du kan gynge ham i en babygynge af den slags, hvor han sidder i et sæde og gynges frem og tilbage. Du kan snurre ham rundt i dine arme, du kan vende ham på hovedet og lade ham slå koldbøtter mellem dine arme, du kan også købe en snurre (tummelumsk eller bilibo) som du kan dreje ham i, du kan danse med ham og generelt sørge for at han bliver bevæget og altså også gerne vendt på hovedet :)

Hvis din dreng på en eller anden måde at låst i sit bækken, så vil det naturligt spille ind på hans evne og lyst til at kravle og det er rigtig godt at du får løsnet op for dette, fordi det alt andet lige vil hjælpe på hans motoriske udvikling.

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor