Svar: Grovmotorik

21. maj 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Græsenke

Godt at der kun er en månedtid til manden kommer hjem - det bliver rigtig dejligt for jer, og mon ikke det også kan give dig lidt ro :)

For lillepigen lyder jo til at være godt igang udviklingsmæssigt og det lyder som om at du gør alt hvad du kan, for at stimulere og aktivere hende bedst muligt. Og det giver også frugt - hun udvikler sig jo, der sker hele tiden små fremskridt, hvor hun bruger sig selv mere og mere både motorisk og mentalt.

Hun er født før tid og har haft problemer med nakke og skuldre og har gået til behandling. Det er helt naturligt at hun grovmotorisk ikke er helt så hurtig som gennemsnittet og det skal du ikke hænge dig i. Det du skal fokuserer på er, at hun udvikler sig og det gør hun!

Der er ikke noget i det du skriver, som giver anledning til at tro at hun skulle være autist. Hendes kontakt er fin, hun pludrer, indgår i dialog og kommunikerer meget bevidst med dig. Hun lyder her helt alderssvarende og til at være ...

Annonce

... rigtig godt med.

At hun nogle gange lader sig falde bagover og ikke har fornemmelse for at der ikke er støtte bag hende og at hun kan slå sig, er helt normalt og alderssvarende :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Tanken om at der kan være noget galt med hende, vil følge dig længe. Det hører med til at være mor, at have den bekymring og det bliver naturligt forstærket af, at hun jo er født før tid og derfor naturligt kan få problemer med visse ting - f.eks. også sansebearbejdning. Men her fortæller du at hun ingen problemer har :) Ergoterapeuten lyder også til at synes at det går den rigtig vej - stille og roligt og måske nogle gange to skridt frem og et tilbage, men så går det stadig fremad :)

Fortsæt med at lave de øvelser ergoterapeuten giver dig, så du hjælper, støtter og guider alt hvad du kan, så kan du ikke gøre mere - hun lyder, ud fra din beskrivelse, til at være en pige, der bare lige med det grovmotoriske har brug for lidt mere tid :)

Rigtig meget held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg