Svar: Grovmotorik
21. maj 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Græsenke
Godt at der kun er en månedtid til manden kommer hjem - det bliver rigtig dejligt for jer, og mon ikke det også kan give dig lidt ro :)
For lillepigen lyder jo til at være godt igang udviklingsmæssigt og det lyder som om at du gør alt hvad du kan, for at stimulere og aktivere hende bedst muligt. Og det giver også frugt - hun udvikler sig jo, der sker hele tiden små fremskridt, hvor hun bruger sig selv mere og mere både motorisk og mentalt.
Hun er født før tid og har haft problemer med nakke og skuldre og har gået til behandling. Det er helt naturligt at hun grovmotorisk ikke er helt så hurtig som gennemsnittet og det skal du ikke hænge dig i. Det du skal fokuserer på er, at hun udvikler sig og det gør hun!
Der er ikke noget i det du skriver, som giver anledning til at tro at hun skulle være autist. Hendes kontakt er fin, hun pludrer, indgår i dialog og kommunikerer meget bevidst med dig. Hun lyder her helt alderssvarende og til at være rigtig godt med.
At hun nogle gange lader sig falde bagover og ikke har fornemmelse for at der ikke er støtte bag hende og at hun kan slå sig, er helt normalt og alderssvarende :)
Tanken om at der kan være noget galt med hende, vil følge dig længe. Det hører med til at være mor, at have den bekymring og det bliver naturligt forstærket af, at hun jo er født før tid og derfor naturligt kan få problemer med visse ting - f.eks. også sansebearbejdning. Men her fortæller du at hun ingen problemer har :) Ergoterapeuten lyder også til at synes at det går den rigtig vej - stille og roligt og måske nogle gange to skridt frem og et tilbage, men så går det stadig fremad :)
Fortsæt med at lave de øvelser ergoterapeuten giver dig, så du hjælper, støtter og guider alt hvad du kan, så kan du ikke gøre mere - hun lyder, ud fra din beskrivelse, til at være en pige, der bare lige med det grovmotoriske har brug for lidt mere tid :)
Rigtig meget held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske