Grovmotorik

21. maj 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Grovmotorik

Hej Helen

Jeg har tidligere skrevet til dig ang. min datters motoriske udvikling. Hun er nu 10 mdr. (korrigeret 9 mdr.) Hun har været hos kiropraktor 4-5 gange pga. stivhed i nakke og skuldre (særligt venstre side). Først derefter i en alder af 9 mdr. begyndte hun at trille fra mave til ryg og nu fra ryg til mave.

Hun øver sig stadig i ryg til mave og vil oftest kun på blødt underlag. Det er dog endnu ikke sådan at hun bruger ”trilleriet” til at komme hen til et bestemt mål medmindre det kun drejer sig om en enkelt omgang. Hun kryber ikke endnu, men sommetider stikker hun næsen i underlaget og forsøger at få numsen op i vejret og står lidt på fødderne.

Hun kommer fint op på strakte arme i maveleje og skubber sig baglæns – dog ikke retningsstyret. Hun er ret god til at dreje rundt om sig selv i cirkler i maveleje – og her går hun helt bevidst efter et mål.

Balancemæssigt er hun også lidt ustabil endnu. Hun kan sagtens sidde i længere tid og lege. Tager fint fra i siderne medmindre hun får for meget overbalance. Dog har hun absolut ingen fornemmelse for at hun ikke bare kan ligge sig tilbage så hun skal stadig have puder bag sig. Hun ser dog ud som om hun forsøger at holde balancen, når hun sidder og leger men hvis hun pludselig ikke gider sidde der mere eller bliver sur kaster hun sig bare baglæns. Jeg synes dog der bliver mindre og mindre af det. Hun kan ikke selv sætte sig op og forsøger ikke at hive sig op af noget.

Fin motorisk er hun helt med. Kan selv spise mad i stykker. Hun ...

Annonce

... kan selv samle rosiner, majs osv. op og putte i munden. Hun pludre lystigt i stavelser na-na, da-da osv.

Ergoterapeuten har anbefalet at jeg ligger hende i kravlestilling over ammepuden og støder imod hendes fødder så hun skubber sig fremad. Ved begge dele ligger hun sig bare om på ryggen og hvis hun ikke kan det bliver hun helt hysterisk.

Jeg træner med hende hver dag. Hun bliver bl.a. gynget og snurret rundt i sansegyngen, snurret rundt i bilibo, sidder og ligger på stor træningsbold osv. osv. Rettere sagt stort set alt hvad jeg laver med hende har en bagtanke og hvis vi skal i byen får jeg næsten dårlig samvittighed over hun ikke kan være herhjemme og boltre sig (er stadig græsenke en månedstid endnu !!)

Efter denne lange beskrivelse søger jeg egentlig bare din bekræftelse på at der er meget normalt at nogle børn er lidt længe om det grovmotoriske. Jeg har været meget frustreret længe. Ergoterapeuten siger det ikke er kriminelt endnu. Min søsters dreng på 11 år er autist og jeg husker tydeligt dengang vi begyndte at mistænke der var noget ”galt” med ham. Ikke at jeg tror hun er autist – det er bare den tanke: tænk hvis der er noget galt med mit barn….

Derudover er hun ellers en glad, frisk og nysgerrig pige – dog af den ”rolige” slags (forstået på den måde at hun ikke virker til at tænke: ”koste hvad det vil så skal jeg….”). Hun sover fint både nat og dag uden det store brok og følger fint sin vægtkurve. Hun virker heller ikke til at være sansepåvirket.

Med venlig hilsen
Græsenken

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.