Brev:
En time om at falde i søvn om aftenen
21. maj 2011
Alder:
16 mdr.
En time om at falde i søvn om aftenen
Kære Helen!
Har igen brug for et godt råd ang. min skønne datters søvn:-)
Problemet er at hun de sidste 2 uger har haft ret svært ved at falde i søvn om aftenen. Indtil da synes jeg det gik rigtig godt, og at der generelt har været mange lange perioder, hvor hun har været rigtig nem at putte om aftenen. Men nu kan det altså tage op til en time (oftest) og hvis jeg er heldig kun ½ time.
Vi har haft det samme putteritual gennem lang tid (godnatgrød, evt. bad, nattøj, sige farvel til de samme 7 ting, synge godnatsang, sige godnat til far, drikke lidt mælk, sut + sutteklud), og så plejer hun at lægge sig om på siden og sove efter 2 min.
Men nu er hun begyndt at ligge ½ min. og derefter om på maven og op at stå. Jeg lægger hende så stille og roligt ned igen og putter dynen om hende og undgår at snakke til hende (højst: "det bliver dejligt at sove" eller "shh..."), og det kan vi så gentage et utal af gange, indtil jeg forsøger at lægge hende på altanen i barnevognen i stedet (det har nemlig før virket), og sådan kan vi fortsætte en times tid før hun tilsidst er så træt at hun nærmest falder i søvn på maven imens hun overvejer om hun skal rejse sig op igen...;-)
Jeg har meget svært ved at gennemskue hvad denne nye "vane" skyldes... Hun er en pige med krudt i, så hun får helt klart brændt energi af i løbet af dagen og oplever en masse, hun spiser godt og varieret, er træt når jeg lægger hende (har meget små øjne mens hun "kæmper" for ikke at skulle sove) og virker i det hele taget glad og tryg.
Hun græder som regel ikke, når det står på, kun til sidst, og tror mest det skyldes træthed da. Men hun er ikke glad for at jeg går ud af rummet, og har også prøvet en enkelt gang at stå og lægge tøj sammen, men så står hun og hopper i sengen og prøver at komme i kontakt med mig. Er det smartest så at fortsætte med at gå hen og lægge hende ned eller skal jeg bare lade hende hoppe/snakke færdig og så håbe på at det med tiden ikke tager så lang tid? Eller tror du det er noget helt andet, der skal til?
Jeg skal lige nævne at hun også for nogle uger siden havde en uges tid hvor hun virkede mere utryg end ellers og let blev frustreret, hvilket vi tænkte havde noget med en udviklingsfase at gøre, men forsøgte bare at give hende lov til at være i favn osv. så meget hun havde brug for og synes ret hurtig hun blev glad og tilpas igen, så umiddelbart tænker jeg ikke, at det er det, der spiller ind??
På forhånd 1000 tak for hjælpen:-)
De bedste hilsner
Louise
PS: Hun falder let i søvn til sin middagslur, som hun sover fra 11-13 (tidligere fra 12-14, men har flyttet den i håb om at hun så var mere træt om aftenen).
Hun bliver lagt i seng kl.20 og sover så kl.21 ca. og vågner ca. kl. 7/7.30.