Svar: Super sensitiv?
11. maj 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Rikke
Det vil sandsynligvis hjælpe dig at læse bogen "Særligt sensitive børn - hvordan vi hjælper vores børn med at trives, når verden overvælder dem", som er skrevet af Elaine N. Aron. Bogen er normalt på engelsk, men er nu oversat til dansk og udgivet af Borgens Forlag. Du finder den i min bogguide under 'Udvikling'.
Om din dreng er særligt sensitiv, er svært at svare på - han er stadig så lille, at jeg tænker det er tidligt at sætte sådan en betegnelse på ham. De ting du nævner - at han er sulten, med det samme han vågner, at han spiser hurtigt og har svært ved at fornemme mæthed, at han har svært ved at sove og overgive sig til søvnen - det lyder helt normalt og noget som masser af børn har problemer med, uden at være særligt sensitive :)
At være særlig sensitiv kan vise sig på mange måder og kan også have forskellige grader og jeg kan ikke herfra hvor jeg sidder, sige om din dreng er det ... men læs lidt mere om det og så bliv ved med at se på ham, lytte til ham og støtte ham, som du allerede gør - og se hvad tiden bringer :)
Læs også min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling", så du får en idé om, hvordan børn normalt udvikler sig og hvad man kan forvente fra de er få timer gamle og til de er 3 år. I bogen beskriver jeg helt kronologisk børns alder og udvikling.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske