Svar: Sur og morsyg
7. maj 2011
Alder:
12 mdr.
Kære Elisas mor
Tillykke med fødselsdagen - 1 år, det er en stor dag!
Din datter gennemgår lige nu en stor udvikling, bruger sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt og hun lyder til derfor at have lidt ekstra brug for at mærke dig, brug for din fysiske kontakt og nærhed. Det er helt normalt og helt okay.
Når børn klynger sig til voksne, er helt ulykkelige og gør alt hvad de kan for at man ikke går fra dem, så er det udtryk for smerte og det handler ikke på nogen måde om at barnet er beregnende og vil have sin vilje. Børn der klynger sig til voksne for at kunne sove, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man lader dem ligge alene.
Du ødelægger hende bestemt ikke ved at være der for hende, give hende nærhed og lade hende mærke dig. Du ødelægger ikke noget ved at efterkomme hendes behov for at have mor tæt på sig lige nu - tværtimod. Du skal gøre det som er nødvendigt, det hun har brug for.
Jo mere hun lige nu får sit mor-depot fyldt op, jo mere har hun noget at tære af, når hun ikke har dig i nærheden og det er vigtigt. Hvis du skubber hende fra dig, så vil hun klynge sig ekstra meget.
Du skal naturligvis sikre at hun ikke søger dig fordi hun har ondt - det kunne være smerter fra f.eks. ørerne der gør, at hun lige nu har rigtig svært ved at skulle overgive sig til søvnen.
Hun er stadig så lille at hun ikke ved at du er der, når hun ikke kan se dig. Når du går ud af hendes værelse, så føler hun sig forladt og alene, hun kan simpelthen ikke forholde sig til at du er i værelset lige ved siden af. De fleste børn er faktisk omkring 16 måneder inden de begynder at have denne fornemmelse ...
Så lige nu har hun brug for både at se dig og mærke dig, for ikke at føle sig forladt og alene og det er helt okay.
Ha en rigtig dejlig fødselsdag og endnu engang tillykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske