Svar: Hvad kan vi forvente af vores drengs sprog?

2. maj 2011

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mette

Når børn er omkring 1 år gamle, så vil de ofte have et aktivt ordforråd på to til fem ord, som de bruger, men de vil forstå mange flere.

Barnet udvikler sit sprog hele tiden og man kan i løbet af 12-18 måneders alderen begynde at give barnet små opfordringer som f.eks. "hvor er din sut?" eller "hent bamsen" eller lignende og barnet vil vise at det forstår, hvad man siger - pege på sutten i munden eller tage bamsen, der ligger på bordet.

Når barnet er ca. 1½ år, så begynder de at kunne huske opfordringen på afstand og barnet vil her kunne hente bamsen i et tilstødende lokale og huske at det var bamsen der skulle hentes, selvom barnet støder på andre ting undervejs. I denne alder begynder sproget også at tage lidt mere fart og barnet begynder at tale lidt mere selv. Fra 20 måneders alderen kommer der flere navneord til og barnet begynder at kunne sige små ord som "lys", "bil", "bold" og lignende.

Når børn er omkring 2 år, så vil de normalt begynde at sætte små ord sammen f.eks. "min bil", "det bar" (i betydningen der er far eller det er far). Børns gennemsnitlige aktive ordforråd i denne alder er mellem 100-200 ord og udviklingen går rigtig stærkt.

De fleste 2 årige vil begynde at bruge sproget til at fortælle om oplevelser, hvad det vil, hvad det kan osv. og barnet begynder også at tale mere når det leger med sine venner. Barnene taler ikke nødvendigvis rent, det kan faktisk være enormt berigende at høre to 2-årige stå og tale volapyk sammen - de forstår hinanden, de voksne forstår ingen ting :)

Man taler om at der her sker en ordeksplosion og et treårigt barn vil således have et gennemsnitligt ordforråd på ca. 600 ord, - gennemsnitligt betyder at nogle kan lidt mindre og andre mere.

Når børn skal forholde sig til flere sprog, så anbefales det at man taler til sit barn på sit modersmål. Det er vigtigt for at få nuancer med i sproget. Jeres dreng vil naturligt møde engelsk i hverdagen, når I er ude og når han taler, så vil han ikke skelne imellem, hvorvidt det er det ene eller det andet sprog. Det kommer stille og roligt og han skal nok lære at skille tingene ad.

I starten vil han bare bruge de ord han kender, de ord han har tilrådighed og altså bruge ord fra begge sprog - og du ...

Annonce

... skal naturligt ikke rette på ham, men bare tale med ham helt normalt. Du forstår jo begge sprog og forstår derfor også hvad han siger - så selvom han i begyndelsen vil blande sprogene sammen, så skal du ikke gøre noget ved det, men i stedet vise ham at du forstår hvad han siger. Det handler om at give ham lyst til at tale.

Man siger ofte at børn der skal forholde sig til flere sprog vil være senere til at tale - det er ikke helt korrekt. De er måske nok senere til at tale et sprog, hvis man ser på sprogene hver for sig, men hvis man ser på hvad ord barnet kan på de forskellige sprog, så har de fleste flersprogede børn et ligeså stort ordforråd som børn der kun skal tale et sprog.

Det er vigtigt at du taler med ham dagligt, at du i hverdagen sætter ord på de ting I gør, ser og oplever sammen. Det er vigtigt at du f.eks. siger "blusen skal op over hovedet", "løft din arm skat", "Kan du tage dine bukser?", "vil du have mælk?", "se der er en hund - vov-vov siger den" osv. Og det er vigtigt at du gentager tingene og bruger ordene på forskellig vis - f.eks. ""vil du have mælk?". "Mmm mælk smager godt!", "nu er mælken i dit glas", "aahh, dejlig mælk" eller lignende, så han hører ordet mælk flere gange og ser og smager mælken.

Når I går tur, ser biler, hunde, fugle og andre dyr, så læs bøger om dette hjemme, vis ham billeder i bogen og se tingene i virkeligheden og tal om det.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Syng sange, også gerne sange med fagter og hvor I bevæger jeres krop imens I synger. F.eks. "Hjulene på bussen", "Mon du bemærket har", "I en skov en hytte lå" osv. Der er masser af gode gamle børnesange at tage fat på og netop det at synge med ord og bruge sin krop imens er godt til at lære sprog.

Og så skal du naturligvis også sikre at han ikke har svært ved at høre - hvis han har problemer med væske i mellemøret, så hører han dårligt og har naturligt derfor også svært ved så at tale hele korrekt ...

Når alt dette er sagt, så lyder det dog som om at han er glad for at snakke og bruge sit sprog og det er vigtigst. Når lysten til at tale og kommunikere er der, så skal det nok komme og som sagt sker der jo hele tiden en udvikling - også hos jer, lyder det som om :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år