Brev:
Hvad kan vi forvente af vores drengs sprog?
2. maj 2011
Alder:
17 mdr.
Hvad kan vi forvente af vores drengs sprog?
Hej Helen,
Tak for dine tidligere svar, meget brugbare :)
Jeg er lidt i tvivl om, hvor meget jeg skal forvente af S.'s sprog. Han er 17 mdr. og siger stort set ingen ord endnu. For tiden er det "hov", "aaiii" (udtryk for begejstring, mens vist ikke et rigtigt ord) og "dytdyt". Han pludrer en masse. Nogle gange virker det som om at han forsøger at føre en samtale, han peger og sender sigende blikke, hvor hvis jeg svare med f.eks. "nå, er det rigtigt?", så svarer han med mere pludren. Det lader ikke til at genere ham, at jeg ikke forstår, hvad han siger. Han "læser højt" af sine bøger og er de seneste uger blevet mere interesseret i at sidde og kigge i en bog.
Han forstår rigtigt meget, og det overrasker mig, netop fordi hans eget ordforråd er så begrænset. Han afleverer og henter ting på opfordring og bliver glad, når jeg f.eks. taler om hans sovebamse. Han bliver ked af det, hvis jeg siger nej til nogle ting, som han gerne vil.
Han ryster på hovedet til stort set alle spørgsmål, som vi stiller ham, med mindre vi nikker samtidig fordi vi gerne vil have et ja :) Jeg ved ikke, om det er fordi vi ryster meget på hovedet eller om han bare synes det er sjovt, men han kan hvert fald forstå et spørgsmål.
Jeg forsøger at tale med ham så meget som muligt, fortæller ham hvad vi skal og prøver at sætte ord på de ting, som han gerne vil, men ikke selv kan verbalisere.
Jeg øver sjældent specifikke ord med ham, men det er som regel "far", "mor", "moster" osv. Når jeg gør det, udtaler jeg dem meget tydeligt, og så griner han bare.
Vi taler dansk med ham hjemme, og da han jo ikke bliver passet ude til hverdag, er det begrænset hvor meget engelsk han hører, men vi taler selvfølgelig engelsk med vores venner samt til svømning og gymnastik.
Hvad er din vurdering af hans sprog? Som sagt virker han ikke generet af ikke at kunne tale, og det generer egentligt heller ikke mig, men jeg ønsker selvfølgelig ikke at han skal få sprogproblemer.
Med venlig hilsen
Mette