Hvad kan vi forvente af vores drengs sprog?

2. maj 2011

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Hvad kan vi forvente af vores drengs sprog?

Hej Helen,

Tak for dine tidligere svar, meget brugbare :)

Jeg er lidt i tvivl om, hvor meget jeg skal forvente af S.'s sprog. Han er 17 mdr. og siger stort set ingen ord endnu. For tiden er det "hov", "aaiii" (udtryk for begejstring, mens vist ikke et rigtigt ord) og "dytdyt". Han pludrer en masse. Nogle gange virker det som om at han forsøger at føre en samtale, han peger og sender sigende blikke, hvor hvis jeg svare med f.eks. "nå, er det rigtigt?", så svarer han med mere pludren. Det lader ikke til at genere ham, at jeg ikke forstår, hvad han siger. Han "læser højt" af sine bøger og er de seneste uger blevet mere interesseret i at sidde og kigge i en bog.

Han forstår rigtigt meget, og det overrasker mig, netop fordi hans eget ordforråd er så begrænset. Han afleverer og henter ting på opfordring og bliver glad, når jeg f.eks. taler om hans sovebamse. Han bliver ked af det, hvis jeg siger nej til nogle ting, som han gerne vil.

Han ryster på hovedet til stort set alle ...

Annonce

... spørgsmål, som vi stiller ham, med mindre vi nikker samtidig fordi vi gerne vil have et ja :) Jeg ved ikke, om det er fordi vi ryster meget på hovedet eller om han bare synes det er sjovt, men han kan hvert fald forstå et spørgsmål.

Jeg forsøger at tale med ham så meget som muligt, fortæller ham hvad vi skal og prøver at sætte ord på de ting, som han gerne vil, men ikke selv kan verbalisere.

Jeg øver sjældent specifikke ord med ham, men det er som regel "far", "mor", "moster" osv. Når jeg gør det, udtaler jeg dem meget tydeligt, og så griner han bare.

Vi taler dansk med ham hjemme, og da han jo ikke bliver passet ude til hverdag, er det begrænset hvor meget engelsk han hører, men vi taler selvfølgelig engelsk med vores venner samt til svømning og gymnastik.

Hvad er din vurdering af hans sprog? Som sagt virker han ikke generet af ikke at kunne tale, og det generer egentligt heller ikke mig, men jeg ønsker selvfølgelig ikke at han skal få sprogproblemer.

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!