Svar: Min søn trives ikke rigtigt
27. april 2011
Alder:
4 år
Kære Marianne
Man må skam gerne skrive til mig om børn på fire år :) Ingen problemer der - og velkommen til ...
Det er ikke rart at have en fornemmelse af at ens barn går rundt og er ked af det, at ens barn ikke rigtigt trives - og spørgsmålet er hvorfor.
Det er rigtig fint at I får ham undersøgt af læge og er henvist til børneambulatoriet, man skal naturligvis sikre sig at han fysiologisk ikke fejler noget. Og det vil være rigtig godt at du også taler med lægen om, hvor trist du oplever jeres dreng i hverdagen.
Man kan naturligvis også overveje om han skal tale med andre, f.eks. en børnepsykolog. Måske går han og tumler med nogle ting, som han har brug for at nogen kan tale med ham om, spørge ind til (på en mere professionel måde), måske er han som du selv er inde på en dreng med særlige forudsætninger og har derfor brug for at blive set og mødt helt anderledes end nu, måske skal han have helt andre udfordringer for at blive glad, fordi han måske er en meget intelligent dreng ...
Det kan være relevant at tale med en børnepsykolog om netop disse ting. I kan her kontakte kommunens PPR afdeling - der vil også være tilknyttet børnepsykolog til børnehaven og I kan bede dem henvise jer eller I kan selv tage kontakt. I kan også søge privat hjælp - men så skal I selv betale, - tilgengæld er der ikke ventetid her ...
Børn er forskellige og udvikler sig i forskelligt tempo, har forskellige interesser osv. og forskellighed skal der naturligvis være plads til. Men jeres dreng skal ikke gå rundt og være ked af det og han skal ikke lege alene og foretrække sin alene tid ...
For fireårige børn er det normalt rigtig dejligt at lege og de leger dagen lang - både med andre børn og med de voksne (hvis vi gider). Leg betyder rigtig meget i deres liv, det er gennem leg de får erfaringer både socialt og følelsesmæssigt.
Børn i denne alder har også rigtig meget brug for at vi ser dem og anerkender dem. De har ofte stor fokus på at vi skal se ting de nu mestrer som "se hvor højt jeg kan springe!", "se hvordan jeg kan balancere", "se hvor hurtigt jeg kan cykle", "se min tegning, er den ikke flot" osv. Og det betyder rigtig meget for dem at kunne noget og at mærke at vi er stolte og glade på deres vegne.
Børn i denne alder vil normalt også elske at være en del af fællesskabet - det er fint at jeres dreng nyder at sidde for sig selv og spille computer, men han skal også kunne lide at blande sig, når I voksne snakker. Han vil naturligt skulle interessere sig for det I taler om, spørge ind til hvad I fortæller, ler af osv. og det vil naturligt være vigtigt for børn i denne alder at føle sig som den del af den verden, de voksne har. Ligesom det er vigtigt at føle sig som en del af familien - og her kommer lillebror ind i billedet.
Det er naturligt svært at skulle dele jer med andre og storebror vil føle sig truet, han vil være bange for at I vil elske lillebror højere end ham og lillebror er en konkurrent. Sådan er det. Det er derfor også helt naturligt at han reagerer og at I kan mærke at han bliver jaloux.
Jalousi handler om at han føler en sorg over at skulle dele jer med en anden, at han føler vrede over at I har skabt denne situation, denne ændring i hans liv og han føler angst for at miste jer. Det er helt naturlige følelser og det er helt normalt at han ikke kan sætte ord på dette, men i stedet reagerer fysisk eller ved at græde og virke trist - men det bør ikke fylde så meget, at hele hans dag bliver ødelagt.
Hvordan oplever de ham i børnehaven? Hvordan er han der, synes de han er alderssvarende, oplever de ham ked af det, trist eller ser de ham glad? Jeg synes I er nødt til at holde et møde med børnehaven omkring jeres drengs trivsel og tale med dem om, hvorvidt de kan hjælpe ham med at falde bedre til, få flere venner osv.
Det lyder for mig som om at I voksne der er omkring ham i hverdagen skal forsøge at samarbejde om at finde ud af, hvad der rører sig ham. Hvad er han så ked af, hvad er det han mangler, hvordan kan han støttes videre? Og måske skal I have en børnepsykolog ind over for at hjælpe jer med at finde ud af dette.
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske