Brev:
Min søn trives ikke rigtigt
27. april 2011
Alder:
4 år
Min søn trives ikke rigtigt
Hej Helen
Ja, nu er det måske lidt sent at melde sig ind, nu da min søn bliver fire år lige om lidt... Men jeg har altså brug for lidt vejledning.
Jeg har som sagt en søn på knap 4 år, som altid har været meget sensitiv og er tilsyneladende også en dreng med særlige forudsætninger. Han er en fabelagtig dreng med masser af humor og empati. Siden han var helt lille har han haft det meget svært med sociale relationer i forhold til andre børn. Han har faktisk ikke ønsket deres selskab, og gør det heller ikke rigtigt nu. Det er en meget begrænset lille gruppe han har lyst til at være sammen med.
Han leger ikke med sit legetøj, men foretrækker suverænt computeren og at vi voksne leger med ham. Han har skærmtid 2 x 45 min. om dagen.
Alt dette ville jo være fint og godt, hvis bare han var glad, men det er han altså ikke....
Jeg tror, at han altid har haft et sind, der er lidt mere tungsindigt end gennemsnittets, men det er bare som om, at han ikke finder glæde ved ret mange ting. Han bryder sig ikke om at gå i børnehave (hvor lidt, svinger en del) og han har da heller ikke ret mange venner der.
Helbredsmæssigt har han også været hårdt ramt. Et rigtigt ørebarn med dræn, fjernelse af mandler og polypper osv. Han er pt. 110 cm høj og vejer i underkanten af 15 kg. Det er meget svært at få ham til at spise noget særligt. Om morgenen spiser han havregryn, og det trøster en mor lidt. Så får han da noget!
Vi går løbende til kontrol ved lægen og han har fået en tid på børneambulatoriet i juli.
Nu har han så fået en lillebror for 3 mdr. siden. Og han er naturligvis meget jaloux. Så nu spiser han endnu mindre, gider andre børn mindre, græder endnu oftere og er endnu oftere trist. Dette, på trods af, at vi virkeligt bruger meget tid på ham. Ser ham, taler med ham, leger og ligger ved ham, til han sover.
Kære Helen, kan du give mig nogle råd til, hvordan jeg kan få min lille dreng til at trives?
Mange forhåbningsfulde hilsner
Marianne