Min søn trives ikke rigtigt

27. april 2011

Kategori:
Alder:
4 år

Min søn trives ikke rigtigt

Hej Helen

Ja, nu er det måske lidt sent at melde sig ind, nu da min søn bliver fire år lige om lidt... Men jeg har altså brug for lidt vejledning.

Jeg har som sagt en søn på knap 4 år, som altid har været meget sensitiv og er tilsyneladende også en dreng med særlige forudsætninger. Han er en fabelagtig dreng med masser af humor og empati. Siden han var helt lille har han haft det meget svært med sociale relationer i forhold til andre børn. Han har faktisk ikke ønsket deres selskab, og gør det heller ikke rigtigt nu. Det er en meget begrænset lille gruppe han har lyst til at være sammen med.

Han leger ikke med sit legetøj, men foretrækker suverænt computeren og at vi voksne leger med ham. Han har skærmtid 2 x 45 min. om dagen.

Alt dette ville jo være fint og godt, hvis bare han var glad, men det er han altså ikke....

Jeg tror, at han altid har haft et sind, der er lidt mere tungsindigt end gennemsnittets, men det er bare som om, at han ikke finder glæde ved ...

Annonce

... ret mange ting. Han bryder sig ikke om at gå i børnehave (hvor lidt, svinger en del) og han har da heller ikke ret mange venner der.

Helbredsmæssigt har han også været hårdt ramt. Et rigtigt ørebarn med dræn, fjernelse af mandler og polypper osv. Han er pt. 110 cm høj og vejer i underkanten af 15 kg. Det er meget svært at få ham til at spise noget særligt. Om morgenen spiser han havregryn, og det trøster en mor lidt. Så får han da noget!
Vi går løbende til kontrol ved lægen og han har fået en tid på børneambulatoriet i juli.

Nu har han så fået en lillebror for 3 mdr. siden. Og han er naturligvis meget jaloux. Så nu spiser han endnu mindre, gider andre børn mindre, græder endnu oftere og er endnu oftere trist. Dette, på trods af, at vi virkeligt bruger meget tid på ham. Ser ham, taler med ham, leger og ligger ved ham, til han sover.

Kære Helen, kan du give mig nogle råd til, hvordan jeg kan få min lille dreng til at trives?

Mange forhåbningsfulde hilsner
Marianne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder