Svar: Bider
16. april 2011
Alder:
7 mdr.
Kære M.
Der er flere grunde til at børn bider, men når det handler om så små børn som din dreng, så handler det ofte om at det er kærtegn, som kammer over ...
Det sker ofte netop, når man sidder og kæler med sit barn, nusser, krammer, kysser og pludselig er man bidt i skulderen eller i kinden. Det kan hos større børn også ske ved at barnet fuldstændig umotiveret kommer hen og bider mor eller far i låret. Når børn bider i disse situationer er det et udtryk for kærlighed. "Jeg kan så godt lide dig, at jeg kan spise dig". Det er kærtegn der kammer over - han øver sig i at kysse dig kan man sige :)
Jeres dreng skal naturligvis lære at nusse og kærtegne uden at sætte tænderne i og det bedste måde at lære ham det på er ved at flytte ham fra dig, når han bider. Det vil være okay at du siger "Nej!" eller "Av!", så han slipper og bliver opmærksom på hvad han er igang med - f.eks. også hvis han pludselig bider dig i brystet - det kan være nødvendigt at markere, at her skete noget som ikke er rart.
Han er dog stadig meget lille og der er meget stor forskel på om man er knap 8 måneder eller 18 måneder og derfor er det bedste du kan gøre også nogle gange at aflede ham. Du skal prøve at forhindre at det sker, så han ikke føler sig afvist, men bare kommer på andre tanker :)
Fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske