Svar: Sidde selv og krudt i rumpetten - 7 mdr.

16. april 2011

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære T´s mor

De fleste børn sidder først i 8 måneders alderen - nogle lidt før, andre lidt senere og der er ikke noget unormalt i det du fortæller omkring T.

Han bruger sig selv rigtig godt motorisk, ligger flot på maven, drejer om sin egen akse, lyder også til at være begyndt at krybe lidt og bruger sig selv mere og mere bevidst. Det er netop i maveliggende stilling, at han får styrke i ryg og nakke til at kunne sidde.

Når han spiser skal han naturligt sidde i sin høje stol og lærer på den måde også at være på højkant. Prøv at lægge mærke til hvordan han sidder der. Sidder han med rank ryg, så har han god styrke i ryggen - det er naturligt ...

Annonce

... at han efter at have siddet lidt, falder forover eller til siden, det kommer hen af vejen at han kan sidde i længere tid. Men kan han sidde kortvarigt i sin høje stol, så er det rigtig godt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Også på gulvet, vil det være en god idé at du sætter dig med ham, lader ham sidde imellem dine ben. Når han sidder skal du bukke hans ben lidt, så han kan holde balancen bedst muligt og træne dette og sammen kan I så sidde og bygge med byggebægre, lege med bolde eller lignende - på den måde må han gerne sidde og du kan støtte ham, så han ikke falder og slår sig.

Men ellers er det super at han er på gulvet og træner sin styrke der - så skal det nok komme :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.