Svar: Sidde selv og krudt i rumpetten - 7 mdr.
16. april 2011
Alder:
7 mdr.
Kære T´s mor
De fleste børn sidder først i 8 måneders alderen - nogle lidt før, andre lidt senere og der er ikke noget unormalt i det du fortæller omkring T.
Han bruger sig selv rigtig godt motorisk, ligger flot på maven, drejer om sin egen akse, lyder også til at være begyndt at krybe lidt og bruger sig selv mere og mere bevidst. Det er netop i maveliggende stilling, at han får styrke i ryg og nakke til at kunne sidde.
Når han spiser skal han naturligt sidde i sin høje stol og lærer på den måde også at være på højkant. Prøv at lægge mærke til hvordan han sidder der. Sidder han med rank ryg, så har han god styrke i ryggen - det er naturligt at han efter at have siddet lidt, falder forover eller til siden, det kommer hen af vejen at han kan sidde i længere tid. Men kan han sidde kortvarigt i sin høje stol, så er det rigtig godt.
Også på gulvet, vil det være en god idé at du sætter dig med ham, lader ham sidde imellem dine ben. Når han sidder skal du bukke hans ben lidt, så han kan holde balancen bedst muligt og træne dette og sammen kan I så sidde og bygge med byggebægre, lege med bolde eller lignende - på den måde må han gerne sidde og du kan støtte ham, så han ikke falder og slår sig.
Men ellers er det super at han er på gulvet og træner sin styrke der - så skal det nok komme :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske