Svar: Renlighed og slut med sut

14. april 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Karina

Renlighed er en fysiologisk proces som barnet stille og roligt modnes til og et godt tegn er, hvis barnet er i stand til at holde sig tør i mindst 3 timer. Derudover er det altid en forudsætning for et godt samarbejde, at barnet selv føler interesse for at gå på toilet eller potte ...

Der er tre faser, som man kan prøve at lægge mærke til:

- I første fase tisser eller laver barnet i bleen og kommer så og fortæller at det gerne vil have en ny ble på.

- I anden fase kommer barnet og fortæller når det laver i bleen "nu tisser jeg".

- I tredie fase, begynder banret at kunne sige til lige inden og man kan skynde sig på toilet eller potte.

Det er meget vigtigt at man ikke presser barnet unødigt men prøver at støtte barnet der, hvor barnet er. Jeg kan ikke helt ud af dit brev se, hvor jeres datter er henne i disse faser, men det lyder som om at hun er igang med fase 1. Altså at hun ofte laver i bleen, men kommer og beder om at få en ny, tør og ren ble på. Det er rigtig fint.

Heldigvis går vi den lyse og varme tid i møde og det vil være oplagt at I bruger sommeren på at træne lidt renlighed. Det vil være rigtig dejligt, at hun i sommerferien kan løbe rundt i haven uden ble, bare i et par trusser. Det vil nemlig give hende oplevelsen af "nu tisser jeg" og hvad det er for fornemmelse hun så næste gang skal reagerer på, så I der kan skynde jer til toilettet :)

Når hun begynder at få lidt mere bevidsthed omkring det, så vil jeg anbefale at man bibeholder bleen og at man vælger en bukseble, der kan trækkes op og ned som et par underbukser. Det giver for det første en succesoplevelse, at barnet oplever en tør ble (og selvom der er kommet lidt dryp, så føles den stadig tør) hvorimod det er et stort nederlag, at få bleen af og gentagende gange opleve våde bukser. Så tag ikke bleen af, behold den på.

Og så skal der indføres lidt faste toilettider. Det betyder at hun skal tisse på toilettet (eller potten - hvad hun nu har det bedst med) som det første om morgenen, når hun står op og som det sidste inden hun går i seng. Også gerne i løbet af dagen, inden I kører op for at handle eller lignende. Hun skal tisse på de tidspunkter hvor det er normalt at tisse - hvor I andre også tisser. Og det er her vigtigt at I gør det så naturligt som muligt og f.eks. siger "kom vi går lige ud og tisser inden vi kører" - hvilket I så alle gør, fordi det er sådan man gør :) Det er godt at gøre sådan i stedet for at spørge om hun skal tisse, for hvis I spørger så siger hun nej og tisser 10 minutter senere ...

Når der så kommer noget på toilettet, så er det super godt og det skal hun roses for. Det er fint at bleen er tør og det er fint at hun kom af med en lille tissetår. Kommer der ikke noget, så er det også helt fint, så får hun bare bleen på igen og sker det så i bleen, så pyt med det, så var det jo godt at hun havde den på.

Med hensyn til sutten, så er det rigtig vigtigt at behovet for den trappes mere og mere ned. Det vil være rigtig godt at indføre en fast plads til sutten, hvor den lægges om morgenen og der ligger den så og venter til om aftenen, hvor hun skal i seng - sutten ...

Annonce

... er nemlig kun noget man bruger, når man skal sove og ikke i løbet af dagen.

Hvis hun har den i løbet af dagen, så skal I bede hende tage den ud, når I taler sammen. Det er vigtigt for hendes tandstilling og for hendes sproglige udvikling, at hun ikke går rundt med sut i munden om dagen. Og hun må altså gerne mærke, at I stiller lidt krav her "må jeg få sutten, tak, vi lægger den her" eller "du skal lige tage sutten ud af munden, når du taler skat" eller lignende. Små krav er helt okay.

Når hun har brug for sutten, så har hun måske ligeså meget brug for jer - brug for at I sætter jer med hende, holder om hende, giver hende fysisk kontakt og nærhed, læser lidt historie, spiller et spil. Nogle gange vil det være rigtig godt at putte med hende, andre gange at tumle med hende, kilde hende osv. og atter andre gange aflede ved at give hende noget at spise og drikke, spille et spil eller lavet noget andet.

Nogle gange virker det at give en længe ønsket gave til gengæld for sutten, andre gange at forære den til f.eks. julemanden, tandlægen eller at hænge den på et suttetræ. Hos nogle tandlæger står suttetræer, men der findes også suttetræer rundt omkring i parker, ved kirker osv. Prøv at forhøre dig forskellige steder, evt. i børnehaven om de ved, hvor der er suttetræ, hvor I bor.

For nogle børn fungerer det slet ikke med suttetræer, historier om nissebørn eller andet og så kan det være bedre at forklare hende tingene som de er - kort og godt. Sutterne bliver gamle, mørnede, slidte og dur ikke mere. Og når ting går i stykker, så skal de smides ud. Så kan I tage hende med i denne proces og lad hende være med til at smide dem ud, fuldstændig ligesom mælkekartonen også smides ud, når den er tom osv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når hun så søger sutten om aftenen, så husk hende på at sutterne nu er smidt ud og tilbyd så noget andet, noget som er ligeså dejligt og hyggeligt. Ikke så meget snak om sutter men mere "sååå se nu her, nu sætter vi os her og putter i dynen og så læser mor for dig, det er dejligt, kom skat".

Det er en god idé at finde en substitut for sutten, det kan være en bamse, som hun selv er med til at vælge. Når hun skal sove, bliver ked af det, er træt osv. - det vil sige når hun er i de situationer hvor hun normalt vil bede om sin sut, så skal hun have sin bamse. I starten kan hun få begge dele, men stille og roligt skal hun lære at nøjes med bamsen.

Når hun skal sove skal der indføres nyt putteritual, hvor sutten ikke indgår, men hvor hun i stedet for lidt at spise, lidt lun mælk eller andet at drikke og så puttes hun med godnathistorie, sin bamse og lidt stille snak om hvordan dagen er gået. Hun må ikke føle at hun mangler noget, hun skal ligesom føle at de nye ritualer er mindst ligeså gode som sutten, gerne bedre :)

Læs også gerne bøger om at skulle af med sin sut, så hun stille og roligt bliver pejlet ind på at sut er ikke noget man har altid, den slutter på et tidspunkt :) I kan købe bøger om emnet eller I kan låne bøger på biblioteket - der findes på samme måde også gode bøger om renlighed.

Se også stopsy.dk, måske var det en metode I kunne bruge ...

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.