Svar: Kan alfabetet og tælle til 20
8. april 2011
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære Agnes mor
Det lyder bestemt som en meget dygtig pige I har fået jer der og spørgsmålet er, om ikke hun hører til det, man kalder for et "barn med særlige forudsætninger" eller "gifted child".
Der er her tale om højt begavede børn, som på forskellige punkter adskiller sig væsentligt fra deres jævnaldrene. Det er naturligt rigtig vigtigt at rumme og anerkende disse børn og deres behov, fuldstændig ligesom andre børn også skal rummes som de nu er. Derfor skal I naturligt lade jeres datter interesserer sig for bogstaver og tal, støtte hende i den udvikling - i en balance mellem også at støtte hende i at udvikle sig på alle mulige andre områder :)
Man mener at der er mellem 2-5% højt begavede børn i Danmark og de sidste år er man blevet mere og mere opmærksom på, at de er der og at deres behov skal dækkes. Det er som du skriver, naturligt at hun sammen med de andre børn i vuggestuen, tilpasser sig deres niveau, når hun kommer i børnehave, vil hun naturligt også søge de lidt ældre børn, som mentalt måske er mere, hvor hun selv er - men i skolen, kan det blive en udfordring at få hende stimuleret. Hun skal have passende udfordringer, så hun ikke udvikler uhensigtsmæssig adfærd, keder sig og ender med at forstyrrer undervisningen...
Vi har i Danmark en forening for "Gifted Children", som du kan tage kontakt til. Her kan I udveksle erfaringer med andre forældre, få råd og finde støtte og jeres datter vil på sigt også kunne møde andre, der har det som hun har det ...
Den danske psykolog Ole Kyed har specialiseret sig i børn med særlige forudsætninger og det kunne også være relevant at tage kontakt til ham. Han har også skrevet en bog der hedder "De intelligente børn".
Der er masser af jantelov i Danmark og den slipper man ikke for, når man har et barn med særlige forudsætninger - det kan meget hurtigt blive, som du selv skriver, til "I pacer hende og presser hende" - men hun lyder jo til oprigtigt at have knækket alfabetets kode og det i en meget tidlig alder ...
Jeg synes det er værd at få undersøgt - testet, om hun kan være et barn med særlige forudsætninger, og så må I tage den derfra, hvis det viser sig at være rigtigt :)
Jeg vil meget gerne høre, hvad I finder ud af og glæder mig til at følge jer :)
Fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske