Brev:
Sove selv - 2 år, 6 mdr.
8. april 2011
Alder:
2 år, 6 mdr.
Sove selv - 2 år, 6 mdr.
Hej Helen
Vi har en dejlig datter på 2½ år, som har rødt hår og et tilsvarende temperament ;o)
Hun er altid så glad og kærlig, så vi er nogle glade forældre.
Problemet har vi skabt selv. Vores datter har næsten altid været god til at sove selv - med undtagelse af nogle enkelte perioder har vi kunnet lægge hende i tremmesengen, kæle hende over håret og kysse hende godnat og så slukket lyset og gået ud - that's it!
Hun var fysisk/motorisk langt fremme og havde nogle enkelte styrt, hvor hun kravlede ud af tremmesengen. Et par måneder før hendes 2 års fødselsdag købte vi en dejlig juniorseng, hvor hun selv kan kravle ud nede for enden. Problemet er imidlertid at hun gerne leger i sengen, men hun vil ikke sove i den. Vi har haft en meget kold vinter - ofte med nattemperaturer ned til minus 10-15 grader. Vores datter har det meste af vinteren nægtet at få pyjamas på, og hvis vi får den på, så tager hun den af i søvne i løbet af natten. Dertil kommer, at hun sparker dynen af - så vi har haft et meget koldt barn nogle morgener og har derfor taget hende over i vores dobbeltseng, hvor hun har det varmt og rart, da vi nærmest i søvne putter hende i løbet af natten.
Der er 2 problemer i det:
1) det tager ½ time at lægge hende, da enten jeg eller min mand skal lægge os hos hende. Nogle aftener, hvor hun er lidt overtræt, insisterer hun på os begge. Og hvis vi forsøger at snige os ud lidt for tidligt, så vågner hun og bliver gal. Desuden forsøger hun allemulige krumspring med at hun er tørstig, vil have læst en historie mere osv osv. Nogle aftener falder jeg også i søvn og vågner ikke før næste morgen og aftenens gøremål, som opvask eller sammenlægning af vasketøj ligger til næste dag...
2) Nu er hun 2½ og ligger meget uroligt om natten - hun vælter rundt og bliver vred (i søvne) hvis vi lægger hende "pænt" i mellem os. Jeg er gravid i 4. måned og vil meget gerne have at hun sover sin egen seng, som står i samme soveværelse som vores, og kun 2 meter væk.
Hvordan får vi vores dejlige datter til at sove i sin egen seng og får vores aftener tilbage?
Hilsen
Louise