Brev:
Kan alfabetet og tælle til 20
8. april 2011
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kan alfabetet og tælle til 20
Hej Helen
Jeg har været lidt i tvivl om jeg skulle skrive, for det er egentligt ikke et 'problem' på den måde. Men jeg har alligevel brug for lidt input, så jeg tillader mig alligevel at smidde dig en mail.
Agnes er nu 2 år og 8 måneder og trives i det store hele godt. Hun er en meget kærlig og empatisk pige og fungere socialt fint både hjemme og i vuggestue. Hun har altid være en meget fysisk pige, som elsker at bruge sin krop og 'lege vildt', så mange af hendes venner er drenge.
På det seneste er hun begyndt at vise stor interesse for både bogstaver og tal. Hun kan alfabetet og hun kan stave til sit eget navn, mor og far og på dyr (så som ko, gris, hest osv). Hun taler meget om bogstaver - udpejer dem i gadebilledet og fortæller hvilket bogstav bil starter med eller spørger hvilket bogstav noget vi passere starter med. Det bedste leg i øjeblikket er at tegne bogstaver eller ligge bogstaver (hun har den i træ) i rækkefølge så de bliver til ord.
Også tal finder hun spændende. Hun kan tælle til 20 og har i vuggestuen lært en sang, hvor man med aber faktisk minuser og pludser ... det bruger hun også meget tid på. Fx. kan hun sige: "der er fem vindruer ..." så spiser hun en og siger så: "og nu er der fire ..."
Hun er meget glad for puslespil og billedlotteri og huskespil, men gider kun hvis det er 'svært'. Fx. gider hun kun puslespil med mange brikker (36) og der står jo +4 år på pakken.
Det er jo ikke fordi det er et problem, men jeg kan alligevel godt bekymrer mig lidt. I hendes vuggestue siger de, at de andre børn ikke kan følge hende i hendes bogstavlege, og at hun er 'for langt fremme' i forhold til alder. De siger så også at hun fint tilpasser sig seres niveau, men også at vi skal være opmærksomme på at udfordre hende hjemme.
Det prøver vi så, men jeg bliver usikker på om det kan opfattes som pres for hende. Og samtidig synes jeg måske også, at når nu det med bogstaver og tal kommer så let, så er det noget andet vi skal udfordre med?
Altså - jeg synens det er dejligt at hun har glæde ved at lære, men modsat bliver jeg også lidt bekymret ... med den fart hun har på ligenu, så tror jeg faktisk ikke der går lang tid, før hun læser. Hun kan allerede genkende mange ord, når vi læser og peger tit i bogen og siger at dér står Peter Plyds eller dér står hest osv.
Ender det ikke med at hun kommer til at kede sig i skolen så?
Måske overtænker jeg det bare, men da hun igår næsten kunne læse at vores avis hedder politiken fik jeg det sådan lidt ... ej - det er da for tidligt. Samtidig kan det jo bare være en fase, og interessen kan jo lægge sig lidt igen?
Glæder mig til at høre dine tanker
Agnes mor