Svar: Lære farver og tal
7. april 2011
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære Mor
De fleste 3 årige vil kunne tælle til tre og de vil også kunne genkende og benævne farverne rød, blå, gul og grøn. Nogle børn kan naturligvis lidt mere og andre har sværere ved det - de normale rammer er meget vide og det kan sagtens være, at din dreng interesserer sig for andre ting og at det med farver og tal ikke har vækket hans interesse endnu.
Netop omkring farverne skal du naturligvis være opmærksom på om han kan være farveblind. Det kunne jo være en logisk forklaring på, at han har svært ved at se de farver du beskriver og derfor ofte benævner dem forkert ...
Man kan sagtens være medfødt farveblind og hvis man er det, så vil man ofte have svært ved at se rød og grøn. Nogle er også medfødt farveblinde overfor blå - men det er meget sjældent. Den medfødte farveblindhed er genetisk og går i arv - den går ofte fra mor til søn, og sidder på x-kromosomet. Det betyder ikke at du behøver være farveblind, da du har to x-kromosomer.
Normalt opdager man først farveblindhed, når barnet starter i skole og bliver kontrolleret af enten skolelægen eller skolesundhedsplejersken. Vi laver en test, hvor man tydeligt kan se om barnet ser farverne som vi gør, eller om barnet er farveblind. Den test hedder Ishihara-test - den er han dog for lille til at kunne tage endnu - det er mere for at du lige medtænker den mulighed.
Ofte vil man ikke opdage at børn er farveblinde fordi de tilpasser sig og lærer at bladene på træerne og græsset f.eks. er grønt - selvom de måske ser det som gråt ..:)
Du skal naturligvis i hverdagen bruge sproget på forskellig vis og tale om farver, former, figurer, tal osv. som noget helt naturligt. Det kan være at I f.eks. leger med brikker, der skal stables til et tårn og du så hjælper ham med at tælle brikkerne eller siger "kan du tage 3 brikker - 1, 2, 3 - sådan!" eller lignende. Ligesom du også skal læse bøger, tale om hans tøj og farverne på tøjet osv. alt det du allerede gør.
Du kan købe klodser, med forskellige farver og tal på, som netop er beregnet til børn der skal lære tal og farver. Du kan også købe små puslespil med tal og farver, hvor man skal få tingene til at passe sammen. Føtex og lignende større butikker sælger i perioder sådanne små spil, til ca. 50 kr. nogle gange billigere.
Tag ham også med i køkkenet, lad ham være med til at lave mad. Det kan være at komme de grønne agurker, de røde tomater, den gule peberfrugt osv. op i forskellige skåle og så tælle, hvor mange skåle der er. Dække bord og tælle tallerkenerne osv. Så I bruger tal og farver i hverdagen.
Og læg så også mærke til om han har andre områder han lige nu øver sig på, hvorfor det med tal og farveforståelse træder i baggrunden. Det kan være at han lige nu synes det er sjovere at lære andre ting og det skal der jo også være plads til :)
Du kan se hjemmesiden sprogogleg.dk, hvor du måske kan finde noget. Se også dengamleskole.dk som en mulighed. Der er dog mange muligheder, hvis du søger lidt på nettet :)
Fortsat held og lykke, håber du er hjulpet lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske