Svar: Lære farver og tal

7. april 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mor

De fleste 3 årige vil kunne tælle til tre og de vil også kunne genkende og benævne farverne rød, blå, gul og grøn. Nogle børn kan naturligvis lidt mere og andre har sværere ved det - de normale rammer er meget vide og det kan sagtens være, at din dreng interesserer sig for andre ting og at det med farver og tal ikke har vækket hans interesse endnu.

Netop omkring farverne skal du naturligvis være opmærksom på om han kan være farveblind. Det kunne jo være en logisk forklaring på, at han har svært ved at se de farver du beskriver og derfor ofte benævner dem forkert ...

Man kan sagtens være medfødt farveblind og hvis man er det, så vil man ofte have svært ved at se rød og grøn. Nogle er også medfødt farveblinde overfor blå - men det er meget sjældent. Den medfødte farveblindhed er genetisk og går i arv - den går ofte fra mor til søn, og sidder på x-kromosomet. Det betyder ikke at du behøver være farveblind, da du har to x-kromosomer.

Normalt opdager man først farveblindhed, når barnet starter i skole og bliver kontrolleret af enten skolelægen eller skolesundhedsplejersken. Vi laver en test, hvor man tydeligt kan se om barnet ser farverne som vi gør, eller om barnet er farveblind. Den test hedder Ishihara-test - den er han dog for lille til at kunne tage endnu - det er mere for at du lige medtænker den mulighed.

Ofte vil man ikke opdage at børn er farveblinde fordi de tilpasser sig og lærer at bladene på træerne og græsset f.eks. er grønt - selvom de måske ser det som gråt ...

Annonce

... ..:)

Du skal naturligvis i hverdagen bruge sproget på forskellig vis og tale om farver, former, figurer, tal osv. som noget helt naturligt. Det kan være at I f.eks. leger med brikker, der skal stables til et tårn og du så hjælper ham med at tælle brikkerne eller siger "kan du tage 3 brikker - 1, 2, 3 - sådan!" eller lignende. Ligesom du også skal læse bøger, tale om hans tøj og farverne på tøjet osv. alt det du allerede gør.

Du kan købe klodser, med forskellige farver og tal på, som netop er beregnet til børn der skal lære tal og farver. Du kan også købe små puslespil med tal og farver, hvor man skal få tingene til at passe sammen. Føtex og lignende større butikker sælger i perioder sådanne små spil, til ca. 50 kr. nogle gange billigere.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Tag ham også med i køkkenet, lad ham være med til at lave mad. Det kan være at komme de grønne agurker, de røde tomater, den gule peberfrugt osv. op i forskellige skåle og så tælle, hvor mange skåle der er. Dække bord og tælle tallerkenerne osv. Så I bruger tal og farver i hverdagen.

Og læg så også mærke til om han har andre områder han lige nu øver sig på, hvorfor det med tal og farveforståelse træder i baggrunden. Det kan være at han lige nu synes det er sjovere at lære andre ting og det skal der jo også være plads til :)

Du kan se hjemmesiden sprogogleg.dk, hvor du måske kan finde noget. Se også dengamleskole.dk som en mulighed. Der er dog mange muligheder, hvis du søger lidt på nettet :)

Fortsat held og lykke, håber du er hjulpet lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder