Lære farver og tal

7. april 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

Lære farver og tal

Kære Helen

Jeg har et spørgsmål ang. min søn på 3 1/2 som ikke kan farver og tal endnu (han kan dog tælle til 20-30 stykker). Jeg oplever at børn på hans alder kan farver og tal og svare på impulsive spørgsmål om dem. F.eks når man spørger hvad farve hans/hendes cykel er. Det kan min søn ikke selvom jeg har forsøgt at lære ham det både ifm lege og sådan direkte forsøgt at "indoktrinere". Det er som om han ikke helt forstår det med farver. Når jeg f.eks. spørger hvilken farve en ting har så siger han bare gul og det svarer han konsekvent lige meget hvad jeg spørger til, og også selvom jeg lige har fortalt ham at den er blå.

Jeg har ikke ligefrem undervist ham i den slags, men når vi læser bøger eller leger, så har jeg altid siden han var helt lille derigennem nævnt farver og tal som man nu gør på en naturlig måde uden at det altså bliver ...

Annonce

... indoktrinering, f.eks se her er peter, han har blå bukser og en rød bluse på. Eller når vi går forbi en bus, se der er en blå bus. Jeg tænker om jeg burde gøre mere for at han kan lære det eller om det er fordi han bare ikke er interesseret i den slags endnu. Jeg synes bare det er tankevækkende at han ikke kan svare på impulsive spørgsmål om farver og tal, f.eks hvad farve har din bluse eller hvor mange hænder har du.

Hvad siger du? Synes du jeg bør gøre noget ud af det eller er det noget han skal have lidt mere tid til?

Har du nogle ideer til lege som kan hjælpe ham med at lære det? Jeg har forsøgt med farvekridt hvor vi har tegnet former med forskellige farver, cirkler, trekanter etc. Men synes ikke det har hjulpet. Han kan godt lide at prøve at tegne former men det er som om han ikke forstår det med farver.

Gode råd ønskes :-)

Hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor