Brev:
Lære farver og tal
7. april 2011
Alder:
3 år, 4 mdr.
Lære farver og tal
Kære Helen
Jeg har et spørgsmål ang. min søn på 3 1/2 som ikke kan farver og tal endnu (han kan dog tælle til 20-30 stykker). Jeg oplever at børn på hans alder kan farver og tal og svare på impulsive spørgsmål om dem. F.eks når man spørger hvad farve hans/hendes cykel er. Det kan min søn ikke selvom jeg har forsøgt at lære ham det både ifm lege og sådan direkte forsøgt at "indoktrinere". Det er som om han ikke helt forstår det med farver. Når jeg f.eks. spørger hvilken farve en ting har så siger han bare gul og det svarer han konsekvent lige meget hvad jeg spørger til, og også selvom jeg lige har fortalt ham at den er blå.
Jeg har ikke ligefrem undervist ham i den slags, men når vi læser bøger eller leger, så har jeg altid siden han var helt lille derigennem nævnt farver og tal som man nu gør på en naturlig måde uden at det altså bliver indoktrinering, f.eks se her er peter, han har blå bukser og en rød bluse på. Eller når vi går forbi en bus, se der er en blå bus. Jeg tænker om jeg burde gøre mere for at han kan lære det eller om det er fordi han bare ikke er interesseret i den slags endnu. Jeg synes bare det er tankevækkende at han ikke kan svare på impulsive spørgsmål om farver og tal, f.eks hvad farve har din bluse eller hvor mange hænder har du.
Hvad siger du? Synes du jeg bør gøre noget ud af det eller er det noget han skal have lidt mere tid til?
Har du nogle ideer til lege som kan hjælpe ham med at lære det? Jeg har forsøgt med farvekridt hvor vi har tegnet former med forskellige farver, cirkler, trekanter etc. Men synes ikke det har hjulpet. Han kan godt lide at prøve at tegne former men det er som om han ikke forstår det med farver.
Gode råd ønskes :-)
Hilsen
Mor