Svar: Afhængig af sut og klud
7. april 2011
Alder:
14 mdr.
Kære Mor
Netop i 12-18 måneders alderen begynder børn ofte at tage putteklud og sutteklud, sovebamse eller lignende til sig og det er helt naturligt og faktisk rigtig godt, at jeres datter har en sutteklud, som hun bruger, når hun føler behov for tryghed.
Jeres datter er stadig så lille at hun ikke ved at I er der, når hun ikke kan se jer. Hun forstår simpelthen ikke at I er i stuen, når hun ligger i sin seng, at I er i køkkenet, når hun er i stuen, eller at I kommer igen, når hun er i vuggestue og I er gået fra hende. Hun kan ikke forholde sig til tid, ved ikke hvad klokken er og ved ikke, hvornår I kommer. Hun er stadig så lille, at hun ikke forstår en simpel forklaring om at "mor og far kommer om lidt"...
Hendes klud er en substitut for jer, og lige nu bruger hun den sammen med jer og det er helt naturligt, for at hun også kan bruge den i stedet for jer :) Fordelen ved en suttesklud er, at det er hende der styrer behovet. Hun kan putte med den, nulre sin næse osv. når hun har behov for det - det kan hun ikke med jeres - hun kan ikke styre jer i forhold til sit behov, men kluden den følger hende uanset om hun er hjemme eller i vuggestue, uanset om I er der eller ej - den svigter hende ikke, den er lige nu hendes trofaste ven og lige nu har hun ekstra brug for den.
Det er vigtigt at I ikke presser hende til at undvære den, men at I lader hende have den og finde tryghed og ro med den. I takt med at hun bliver ældre, så kan I begynde at stille små krav til hende - f.eks. "vi lægger lige kluden her, så ligger den her og venter til du skal sove middagslur" eller lignende. Ligesom I også skal bede hende om at tage sutten ud af munden, når hun taler, så I kan høre, hvad hun siger osv. Altså så hun stille og roligt gøres lidt uafhængig af den og lærer at kluden og sutten kun bruges til visse ting og skal væk nogle gange.
Det er en proces hun skal have lov til at komme igennem og I er nødt til at give det tid. De fleste børn vil først omkring 16 måneders alderen begynde at få lidt bevidsthed om at I ikke er forsvundet, selvom I er ude af syne og i takt med at hun får denne bevidsthed, vil hun naturligt også blive mere tryg og dermed også mere rolig - og så vil hun bedre kunne lægge kluden fra sig og følge jeres små opfordringer i den retning. Men lige nu har hun brug for "sættet", det er vigtigt for hende og det er helt okay :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske