Brev:
Afhængig af sut og klud
7. april 2011
Alder:
14 mdr.
Afhængig af sut og klud
Kære Helen
Jeg skriver til dig fordi vores datter på 14 måneder er blevet afhængig af sin sut og sutteklud. I starten var vi meget opsat på at sut og klud kun skulle bruges når hun skulle sove. Men de sidste 4-5 måneder har hun været syg ofte (hun er ørebarn) og for at trøste hende og udligne trykket har vi været knap så tilbageholdende med at give hende sutten.
Det betyder desværre nu, at hun er blevet temmelig afhængig af den og hvis hun f.eks. slår sig eller bliver ked af det, er det eneste der hjælper sut og sutteklud. Det vil altså sige, at vi ikke bare kan tage hende op og trøste hende. Det får hende ikke til at falde til ro. Det er vi naturligvis rigtig kede af. I vuggestuen oplever de det samme, der kan hun heller ikke trøstes uden sættet. Ja, vi kalder det sættet, for sutten eller kluden alene duer ikke. Hun skal have begge ting for at falde til ro.
Jeg er klar over, at de to ting betyder tryghed for hende, men hvordan får vi vænnet hende af med at hun skal have sut og klud når hun er ked af det? Vi vil gerne tilbage til der hvor sutten og kluden kun bliver brugt når man skal sove. Håber meget du har et par gode råd.
Mange hilsner
en mor