Svar: Sprog og babytegn
22. marts 2011
Alder:
19 mdr.
Kære Linette
Jeg mener bestemt ikke at babytegn forsinker det verbale sprog, tværtimod. Det giver jo netop barnet en oplevelse af at kunne kommunikere med andre mennesker og netop dette er jo med til at motivere til at tale mere og mere.
Det er helt naturligt for små børn at bruge tegn og fagter, bruge deres kropssprog til at kommunikere med og med babytegn, lærer barnet tegn for nogle ekstra ord, som det måske ellers ville have svært ved at udtrykke.
Jeg synes det er rigtig fint, at I hjælper jeres dreng og støtter ham i at kommunikere ved også at bruge tegn. I skal naturligvis stadig tale med ham, tegnene må ikke gå i stedet for den verbale kommunikation, I skal synge, sige rim og remser, læse masser af bøger, tale om de ting I ser i hverdagen, sætte ord på de handlinger I gør osv. Men at bruge babytegn ved siden af dette, synes jeg er helt okay.
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske