Brev:
Sprog og babytegn
22. marts 2011
Alder:
19 mdr.
Sprog og babytegn
Hej
Jeg har før fået godt svar på mine spørgsmål, så jeg håber også at du kan hjælpe denne gang.
Vores søn på 19 mdr snakker endnu ikke ret meget andet end "russisk" Han kommunikere alligevel rigtigt godt med os, ved hjælp af babytegn. PT tror jeg at han bruger et sted mellem 25-30 tegn.
Hans storbror (som nu er 9 år) snakkede også ret sent og da jeg den gang synes at det var ret frustrende at jeg ikke forstod hvad han ville fortælle/ville have, gik jeg/vi igang med at bruge babytegn til lillebror, da han var omkring 10-12 mrd.
Som sagt så er han nu 19 mdr og taler ikke rigtig andet end "russisk" han siger dog vov vov, mijav og bipbip (betyder pip pip).
Vi taler meget med ham og viser tegnene samtidig og vi læser og synger også meget med ham.
Han forstår alt hvad vi siger til ham og gør (som regl :-)) hvad vi beder ham om - kan du hente bamsen, må jeg få et kram/kys eller lign. Så jeg tror ikke at hans øre fejler noget.
Han bliver passet hjemme, da jeg har aftenvagt og derfor kan have ham hjemme om dagen.
Vi går i legestue to gange om ugen og det er planen at han skal ud og passes(i børnehave) når han bliver tre år.
Mit spørgsmål er om det er "okay" at han i en alder af 19 mdr ikke rigtig snakker endnu men at vi udover snak, leg, sang og læse bøger bruger babytegn til at "snakke"sammen? Kan det sænke hans "lyst" til at ville tale?
Med venlig hilsen
Linette