Svar: Bekymring for den motoriske udvikling
16. marts 2011
Alder:
6 mdr.
Kære håbefulde mor
Det at din datter er født med en skævhed og har brug for fys og kiropraktisk behandling, vil naturligt sagtens kunne gøre, at hun er lidt længere tid om at trille og motorisk bevæge sig omkring - simpelthen fordi det er for svært for hende og evt. gør ondt. De behandlinger hun får burde dog hjælpe, løsne op og give hende den bevægefrihed hun har brug for, og du skal naturligvis overveje, om hun skal behandles imens I er i USA eller om det er okay at vente og først optage behandling igen, når hun kommer hjem ... Det afhænger helt af hvor stort hendes problem er og hvor påvirket hun er af det... Du må have fået nogle råd af jeres behandlere, jeres læge ...? :)
Det er rigtig godt at du forsøger at styrke hendes motorik dagligt og det er vigtigt at du hjælper hende med at trille fra både mave til ryg og fra ryg til mave. Det er også af stor betydning at hun lægges på maven så meget som muligt, da det er fra maveliggende stilling at hun får styrke i ryg og nakke, lærer at krybe, derefter kravle osv. Så jo mere på maven, jo bedre for hendes motorik.
Derudover vil det også være rigtig godt at du gynger hende, svinger hende, danser med hende, vender hende på hovedet, tumler med hende osv. Det handler om at få stimuleret hendes balance, få styrket hendes vestibulær sans :)
Den vestibulære sans, kaldes også for labyrintsansen. Inde i øret, sidder en snegl med væske og når barnet gynges, roteres i forskellige retninger og bevæges, så sættes der gang i denne væske og det er dette, som påvirker balancen og dermed barnets motoriske evner. Man ved at hvis en kvinde har været nødt til at ligge stille en stor del af graviditeten eller hvis et barn bliver født for tidligt og ligger stille i kuvøse, så vil barnets vestibulære sans ikke være påvirket, som hvis barnet havde ligge i maven og mor havde gået rundt. Bevægelse er vigtigt allerede i graviditeten og også når det lille barn bliver født.
Så jo mere stille barnet ligger, jo mindre bliver vestibulærsansen stimuleret og jo dårligere er det for barnets balance og dermed for barnet motoriske udvikling. Jo mere barnet bliver bevæget, jo bedre er det :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske