Svar: Bekymring for den motoriske udvikling

16. marts 2011

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære håbefulde mor

Det at din datter er født med en skævhed og har brug for fys og kiropraktisk behandling, vil naturligt sagtens kunne gøre, at hun er lidt længere tid om at trille og motorisk bevæge sig omkring - simpelthen fordi det er for svært for hende og evt. gør ondt. De behandlinger hun får burde dog hjælpe, løsne op og give hende den bevægefrihed hun har brug for, og du skal naturligvis overveje, om hun skal behandles imens I er i USA eller om det er okay at vente og først optage behandling igen, når hun kommer hjem ... Det afhænger helt af hvor stort hendes problem er og hvor påvirket hun er af det... Du må have fået nogle råd af jeres behandlere, jeres læge ...? :)

Det er rigtig godt at du forsøger at styrke hendes motorik dagligt og det er vigtigt at du hjælper hende med at trille fra både mave til ryg og fra ryg til mave. Det er også af stor betydning at hun lægges på maven så meget som muligt, da det er fra maveliggende stilling at hun får styrke i ryg og nakke, lærer at krybe, derefter kravle osv. Så jo mere på maven, jo bedre for hendes motorik.

Derudover vil det ...

Annonce

... også være rigtig godt at du gynger hende, svinger hende, danser med hende, vender hende på hovedet, tumler med hende osv. Det handler om at få stimuleret hendes balance, få styrket hendes vestibulær sans :)

Den vestibulære sans, kaldes også for labyrintsansen. Inde i øret, sidder en snegl med væske og når barnet gynges, roteres i forskellige retninger og bevæges, så sættes der gang i denne væske og det er dette, som påvirker balancen og dermed barnets motoriske evner. Man ved at hvis en kvinde har været nødt til at ligge stille en stor del af graviditeten eller hvis et barn bliver født for tidligt og ligger stille i kuvøse, så vil barnets vestibulære sans ikke være påvirket, som hvis barnet havde ligge i maven og mor havde gået rundt. Bevægelse er vigtigt allerede i graviditeten og også når det lille barn bliver født.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så jo mere stille barnet ligger, jo mindre bliver vestibulærsansen stimuleret og jo dårligere er det for barnets balance og dermed for barnet motoriske udvikling. Jo mere barnet bliver bevæget, jo bedre er det :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder