Svar: Motorisk udvikling - 7 mdr.
10. marts 2011
Alder:
7 mdr.
Kære græsenke
Det er rigtig dejligt at du har fået kontakt til en ergoterapeut, som kan vejlede dig lige præcis der, hvor din datter har behov :) Du skal naturligvis lytte til de råd hun giver dig, og lave de øvelser hun foreslår.
Men du har ret i, at du naturligvis skal hjælpe og støtte og prøve at guide din datter videre, du kan ikke tvinge hende til noget og hun kan ikke presses, hvis hun ikke er parat ...
Ud over de øvelser din datter har fået af ergoterapeuten, så vil jeg foreslå dig, at du triller hende, vipper hende, gynger og hopper med hende, svinger hende. Jo mere, jo bedre. Det kan være på maven hen over en stor gymnastikbold, det er blive gynget på denne måde vil stimulere hendes labyrintsans og dermed styrke hendes balance. Det ville også være en rigtig god idé med en "tummelumsk" eller en "bilibo" - begge er en slags snurretop, som din datter kan være i og blive snurret rundt.
Det vil være rigtig godt, at du også hjælper hende med at hoppe på dine lår, så hun får brugt sine ben og underkrop på denne måde. Det at du holder hende om livet eller i hænderne og hun så skal hoppe på dine lår, giver hende god styrke og det vil også styrke hendes balance og også hendes fornemmelse for fødderne, samt hendes forside :)
Du kan lave øvelser, hvor hun ligger på ryggen og så tager du hende i hænderne og hun skal herfra selv trække sig op i siddende og derefter i stående stilling. Faktisk må du godt gøre det som et mere eller mindre fast ritual, at når hun skal løftes op fra gulvet eller op fra sin seng, så gør du det på denne måde, så hun selv skal holde sit hoved, stramme sine mavemuskler og bruge sine arme til at trække sig op :)
Og så vil jeg anbefale dig, at du køber nogle ranglesokker og kommer på hendes fødder. Det kan gøre hende opmærksom på netop hendes tæer, så hun begynder at løfte fødderne op og trækker strømperne af - det er ligeså fint, som træne at få tæerne i munden :)
Og så skal du naturligvis tage det stille og roligt og holde fast i at din lille pige trives og lyder til at udvikle sig fint og i sund retning :)
Rigtig meget held og lykke, håber du her er hjulpet videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske