Svar: Motorisk udvikling - 7 mdr.

10. marts 2011

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære græsenke

Det er rigtig dejligt at du har fået kontakt til en ergoterapeut, som kan vejlede dig lige præcis der, hvor din datter har behov :) Du skal naturligvis lytte til de råd hun giver dig, og lave de øvelser hun foreslår.

Men du har ret i, at du naturligvis skal hjælpe og støtte og prøve at guide din datter videre, du kan ikke tvinge hende til noget og hun kan ikke presses, hvis hun ikke er parat ...

Ud over de øvelser din datter har fået af ergoterapeuten, så vil jeg foreslå dig, at du triller hende, vipper hende, gynger og hopper med hende, svinger hende. Jo mere, jo bedre. Det kan være på maven hen over en stor gymnastikbold, det er blive gynget på denne måde vil stimulere hendes labyrintsans og dermed styrke hendes balance. Det ville også være en rigtig god idé med en "tummelumsk" eller en "bilibo" - begge er en slags snurretop, som din datter kan være i og blive snurret rundt.

Det vil være rigtig godt, at du også hjælper hende med at hoppe på dine lår, så hun får brugt sine ben og underkrop på denne måde. Det at du holder hende om ...

Annonce

... livet eller i hænderne og hun så skal hoppe på dine lår, giver hende god styrke og det vil også styrke hendes balance og også hendes fornemmelse for fødderne, samt hendes forside :)

Du kan lave øvelser, hvor hun ligger på ryggen og så tager du hende i hænderne og hun skal herfra selv trække sig op i siddende og derefter i stående stilling. Faktisk må du godt gøre det som et mere eller mindre fast ritual, at når hun skal løftes op fra gulvet eller op fra sin seng, så gør du det på denne måde, så hun selv skal holde sit hoved, stramme sine mavemuskler og bruge sine arme til at trække sig op :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så vil jeg anbefale dig, at du køber nogle ranglesokker og kommer på hendes fødder. Det kan gøre hende opmærksom på netop hendes tæer, så hun begynder at løfte fødderne op og trækker strømperne af - det er ligeså fint, som træne at få tæerne i munden :)

Og så skal du naturligvis tage det stille og roligt og holde fast i at din lille pige trives og lyder til at udvikle sig fint og i sund retning :)

Rigtig meget held og lykke, håber du her er hjulpet videre på vej :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger