Brev:
Motorisk udvikling - 7 mdr.
10. marts 2011
Alder:
7 mdr.
Motorisk udvikling - 7 mdr.
Hej Helen
Jeg har en dejlig lille pige på 7½ mdr. som er født i uge 35+4. Vi har for nylig haft besøg af en ergoterapeut, som er et tilbud da hun er præmatur.
Jeg har altid været meget bevidst om at ligge hende på maven når hun var vågen som jo anbefales. Hun begyndte at vende sig fra mave til ryg i 4 mdrs. alderen. Hun gik dog i stå med det nogle uger efter, hvor min mand tog afsted på sin udsendelse (ikke at jeg tænker det har nogen sammenhæng). Hun er først begyndt på det igen for nylig. Ergoterapeuten bemærkede at hun ikke kan vende sig fra ryg til mave. Har trænet det lidt med hende, men ikke gjort det store nummer ud af det, da jeg tænkte det nok kom af sig selv. Men nu har vi jo så fået lektier for af ergoterapeuten. Hun mener forsiden mangler at blive styrket.
Jeg synes dog ikke hun virker særlig motiveret. Hun har dog fanget at når jeg krydser hendes ben skal hun vende sig om på maven og det går hun så. Jeg forsøger at hjælpe hende så lidt som muligt. Jeg ligger også legetøj som hun skal række ud efter for at motivere hende, men hun rækker bare den nærmeste arm ud efter det og hvis hun ikke kan nå det opgiver hun bare og kigger efter noget andet. Jeg prøver at fange hendes interesse men tænker også at hun jo selv skal finde motivationen på et tidspunkt…..
Skal jeg bare have ro i sindet. Hun bliver vel ikke liggende dér for evigt.
Derudover skal jeg "præsentere" hende for hendes tæer. Hun vil gerne kigge lidt på dem men gider altså ikke rigtig lege med dem og putte dem i munden. Når jeg putter hendes tæer i hendes mund er det som om hun tænker: ej mor, jeg gider altså ikke sutte på de sure tæer!!! Mit spørgsmål er så: hvis hun nu slet ikke begynder at fange interessen for sine tæer – hvad så??? Jeg kan jo ikke tvinge hende.
Generelt er hun ellers en glad kvik pige med rigtig god kontakt. Hun er meget god til at udtrykke sig og har gode sovevaner. Hun virker ikke til at være præget af den tidlige fødsel. Har ingen problemer med udefrakommende stimuli. Hun er meget bevidst om andre mennesker og skal lige se folk an inden hun vil hilse og sidde hos dem.
Med venlig hilsen
"græsenken"