Svar: Afviser mor efter vuggestuestart

7. marts 2011

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Signe

Det er helt normalt at børn kan finde på at afvise deres forældre, som en reaktion på at "blive forladt". Man ser det nogle gange, når børn starter institution eller afleveres til pasning hos andre - også selvom det f.eks. er bedsteforældre der passer - og man ser det ofte, hvis man som forældre vælger at holde ferie, tage på forlænget weekend eller lignende uden barnet. Det er en naturlig reaktion at barnet her afviser forældrene.

At det særligt går ud over dig, hænger sandsynligvis sammen med at du og jeres søn har været og stadig er meget knyttet. Det er svært for ham slippe dig og han savner dig naturligt, når I ikke er sammen. Han er stadig så lille at han ikke forstår hvor du er, han kan ikke forklares hvorfor du går og han kan ikke forholde sig til tid og forstår derfor heller ikke om eller hvornår du kommer tilbage. Han reagerer på dette, han viser, at han faktisk ikke synes det er helt okay, ved at afvise dig.

Det betyder ikke at han ikke stadig elsker dig højt, måske skal du snarere se det som en måde han ...

Annonce

... også passer lidt på sig selv, skåner sig selv, for den smerte det jo et eller andet sted er, at skulle undvære dig, at skulle være adskilt fra dig. Og at han netop har brug for dig, viser sig jo også da han bliver syg - så er det kun mor der dur! :)

Jeg kan godt forstå du bliver ked af det og såret, men det er vigtigt at du prøver at vise ham, at du stadig elsker ham ligeså højt og at du stadig vil ham rigtig meget. Hvis han mærker at du bliver ked af det og trækker dig fra ham, så vil det godt kunne forstærke hans behov for at få far i stedet. Han bliver naturligt også mere og mere fokuseret på hvordan han kan påvirke andre og vil naturligt synes det er spændende at udfordre dette - ikke i nogen ond mening, men fordi han er igang med at lære.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hold fast i at du og han stadig skal være så meget sammen som muligt, når I er hjemme. Lav ting med ham, som du tidligere har gjort, vis ham at du stadig er der for ham 100 pct og elsker ham højt, så han ved det og føler det fuldstændig :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år