Svar: Afviser mor efter vuggestuestart
7. marts 2011
Alder:
11 mdr.
Kære Signe
Det er helt normalt at børn kan finde på at afvise deres forældre, som en reaktion på at "blive forladt". Man ser det nogle gange, når børn starter institution eller afleveres til pasning hos andre - også selvom det f.eks. er bedsteforældre der passer - og man ser det ofte, hvis man som forældre vælger at holde ferie, tage på forlænget weekend eller lignende uden barnet. Det er en naturlig reaktion at barnet her afviser forældrene.
At det særligt går ud over dig, hænger sandsynligvis sammen med at du og jeres søn har været og stadig er meget knyttet. Det er svært for ham slippe dig og han savner dig naturligt, når I ikke er sammen. Han er stadig så lille at han ikke forstår hvor du er, han kan ikke forklares hvorfor du går og han kan ikke forholde sig til tid og forstår derfor heller ikke om eller hvornår du kommer tilbage. Han reagerer på dette, han viser, at han faktisk ikke synes det er helt okay, ved at afvise dig.
Det betyder ikke at han ikke stadig elsker dig højt, måske skal du snarere se det som en måde han også passer lidt på sig selv, skåner sig selv, for den smerte det jo et eller andet sted er, at skulle undvære dig, at skulle være adskilt fra dig. Og at han netop har brug for dig, viser sig jo også da han bliver syg - så er det kun mor der dur! :)
Jeg kan godt forstå du bliver ked af det og såret, men det er vigtigt at du prøver at vise ham, at du stadig elsker ham ligeså højt og at du stadig vil ham rigtig meget. Hvis han mærker at du bliver ked af det og trækker dig fra ham, så vil det godt kunne forstærke hans behov for at få far i stedet. Han bliver naturligt også mere og mere fokuseret på hvordan han kan påvirke andre og vil naturligt synes det er spændende at udfordre dette - ikke i nogen ond mening, men fordi han er igang med at lære.
Hold fast i at du og han stadig skal være så meget sammen som muligt, når I er hjemme. Lav ting med ham, som du tidligere har gjort, vis ham at du stadig er der for ham 100 pct og elsker ham højt, så han ved det og føler det fuldstændig :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske