Brev:
Drypper i bukserne
7. marts 2011
Alder:
4 år, 11 mdr.
Drypper i bukserne
Hej Helen.
Tak for en god side:)
Jeg har et spørgsmål ang. min søn på, meget snart 5 år. (her til April). Og, som de fleste andre indlæg; handler det om renlighed.
Han bruger nat ble, som er helt fyldt hver morgen. Det har jeg intet problem med. Tror det må være hormonerne. Men om dagen drypper han i bukserne nærmest hver gang. Han lagde bleen da han var 3½, og det gik fint bortset fra dette drypperi, som har været rimeligt ens siden da.
Jeg kan se på hans bukser, når han kommer hjem fra børnehave, at han også har gjort det der, og så er det tørret igen. Hjemme gør han det også. Han sidder gerne og hopper og danser, så det tydeligt kan ses, at han skal tisse. Men spørger jeg ham, siger han nej! Ind imellem siger han, at det ikke kilder i tissemanden. Jeg ved jo hvor det ender, og kan periodisk have svært ved, ikke at blive irriteret på ham, og skælde ud, når han har sagt nej, og så alligevel drypper i bukserne. I andre perioder lykkes det mig, at tage det fint og positivt.
Jeg har snakket med ham om, at det ikke er okay at dryppe i bukserne, uden at sige det til mig eller en anden voksen. Jeg har prøvet at ligge hans bukser i skabet, hvor han selv kan nå dem. Med den aftale, at han bare selv kan gå ind og skifte bukserne. Jeg håbede, at det kunne fjerne negativ fokus på det. Jeg har prøvet at "bestemme" at nu skal han ud at tisse, hvilket selvfølgelig hjælper når jeg lige husker, at få ham afsted. Men det er bare et evigheds-arbejde, og slækker jeg på det, drypper han bare igen.
Jeg har indført en aftale, mellem ham og hans jævnaldrende pap-bror, om at de følges på toilet, for at gøre det mere hyggeligt, og undgå stress om lege der skal afbrydes. Det hygger de sig gevaldigt med, men det er ALDRIG på hans eget initiativ. Han er for optaget af leg, gider ikke, siger ALTID "nej" når jeg spørger. Og virker tilsyneladende ligeglad med det, eller i det mindste som om det er en irriterende ting han ikke gider. Men jeg er ret overbevist om at han jo godt kan. At det er "dovenskab" - uden at få det til at lyde alt for negativt. Og han vil jo helst skjule det, når det er sket.
Jeg må ikke tjekke hans bukser, når jeg spørger ham. Gør jeg det alligevel, virker han flov, når jeg opdager den våde klat. Men pyha, hvor er jeg ved at være træt af at vaske bukser.
Hvad skal jeg gøre? :)