Drypper i bukserne

7. marts 2011

Kategori:
Alder:
4 år, 11 mdr.

Drypper i bukserne

Hej Helen.

Tak for en god side:)

Jeg har et spørgsmål ang. min søn på, meget snart 5 år. (her til April). Og, som de fleste andre indlæg; handler det om renlighed.

Han bruger nat ble, som er helt fyldt hver morgen. Det har jeg intet problem med. Tror det må være hormonerne. Men om dagen drypper han i bukserne nærmest hver gang. Han lagde bleen da han var 3½, og det gik fint bortset fra dette drypperi, som har været rimeligt ens siden da.

Jeg kan se på hans bukser, når han kommer hjem fra børnehave, at han også har gjort det der, og så er det tørret igen. Hjemme gør han det også. Han sidder gerne og hopper og danser, så det tydeligt kan ses, at han skal tisse. Men spørger jeg ham, siger han nej! Ind imellem siger han, at det ikke kilder i tissemanden. Jeg ved jo hvor det ender, og kan periodisk have svært ved, ikke at blive irriteret på ham, og skælde ud, når han har sagt nej, og så alligevel drypper i bukserne. I andre perioder lykkes det mig, at tage det fint og positivt.

Jeg har snakket med ham om, at det ikke er okay at dryppe i bukserne, uden at sige det til mig eller en anden voksen. Jeg har prøvet at ligge hans bukser i skabet, ...

Annonce

... hvor han selv kan nå dem. Med den aftale, at han bare selv kan gå ind og skifte bukserne. Jeg håbede, at det kunne fjerne negativ fokus på det. Jeg har prøvet at "bestemme" at nu skal han ud at tisse, hvilket selvfølgelig hjælper når jeg lige husker, at få ham afsted. Men det er bare et evigheds-arbejde, og slækker jeg på det, drypper han bare igen.

Jeg har indført en aftale, mellem ham og hans jævnaldrende pap-bror, om at de følges på toilet, for at gøre det mere hyggeligt, og undgå stress om lege der skal afbrydes. Det hygger de sig gevaldigt med, men det er ALDRIG på hans eget initiativ. Han er for optaget af leg, gider ikke, siger ALTID "nej" når jeg spørger. Og virker tilsyneladende ligeglad med det, eller i det mindste som om det er en irriterende ting han ikke gider. Men jeg er ret overbevist om at han jo godt kan. At det er "dovenskab" - uden at få det til at lyde alt for negativt. Og han vil jo helst skjule det, når det er sket.

Jeg må ikke tjekke hans bukser, når jeg spørger ham. Gør jeg det alligevel, virker han flov, når jeg opdager den våde klat. Men pyha, hvor er jeg ved at være træt af at vaske bukser.

Hvad skal jeg gøre? :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

Annonce

Viden om børn:

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.