Afviser mor efter vuggestuestart

7. marts 2011

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Afviser mor efter vuggestuestart

Kære Helen

Vores søn på snart 1 år er for 5 uger siden startet i vuggestue efter næsten 11 måneder hjemme sammen med mig.

Faderen kunne ikke få mere end de 14 dages barsel lige i starten, så jeg har haft fornøjelsen af at nyde vores dejlige dreng i al den tid :-) - og vi er blevet meget tæt knyttet til hinanden. Jeg havde på fornemmelsen, at en vuggestueopstart godt kunne trække tænder ud, så jeg havde sørget for at have en lille måned til at køre ham ind i. Det viste sig at være klogt, for han har været syg halvdelen af tiden - ellers har han stort set aldrig fejlet noget.

Nu har vi så problemet: Han er blevet rigtig glad for vuggestuen nu, græder dog stadig når vi afleverer ham, men hygger sig ellers. Han kommer glad én i møde, når han bliver hentet, men så stopper festen også - for mit vedkommende. Han er begyndt at afvise mig ret kontant, når vi er hjemme. Han foretrækker sin far i de fleste tilfælde, og kan ...

Annonce

... finde på at græde, hvis far forlader lokalet, kalder på ham når han ikke kan se ham, dasker ud efter mig, hvis jeg kommer for tæt på osv. Han bliver stadig puslet, puttet og givet mad primært af mig, men han er fysisk afvisende og tolerer mig lige akkurat. Om morgenen er han ikke til at slå et smil af, men begynder straks at kigge efter far - og hunden! - med det største smil til resultat.

Da han var allermest syg forleden, og havde meget ondt i ørerne, ville han pludselig kun sidde hos mig, og afviste far kontant..... da han var smertefri igen, foretrak han far!

Jeg bliver selvfølgelig meget ked af det og såret, forsøger ikke at vise det for meget, men kan godt mærke, at jeg trækker mig lidt fra ham, særligt når far er hjemme. Hvad sker der lige? Hvor blev min dejlige dreng af? Er det en reaktion på, at han er startet i vuggestue og dermed er blevet "forladt" at mig? Er det helt normalt?

Hjælp!

Venlig hilsen
Signe

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder