Svar: Væremåde
4. marts 2011
Alder:
16 mdr.
Kære Marie
Det lyder som om at din datter har haft en god indkøring og som udgangspunkt trivedes med at komme i institution. Det har været fint med de 10 børn, der har været "ro og samling på tropperne" og der har været plads til hvert enkelt barn. Problemet er dog, at der nu er kommet flere børn til, så de er næsten det dobbelte og kun 3 voksne til at tage sig af børnene, som alle sammen er mellem 12-18 måneder gamle - det vil sige børn, der skal have hjælp til stort set alt.
Du fortæller at de sover og spiser på samme stue og at der ikke er mulighed for at være særlig meget ude. Der må være meget larm på den stue, lydniveauet må være enormt og jeg kan godt forstå at din datter reagerer og er helt "elektrisk", når hun kommer hjem. Det må være rigtig svært at rumme al den uro i løbet af dagen og jeg kan godt forstå, at hun nyder, hvis du bare gider kører hende en tur i klapvognen og at hun ikke har særlig meget overskud til kontakt ...
Du fortæller også at hun spiser mad i stykker og får mad fra stuen med de ældre børn - hvor de børn hun går på stue med, skal mades ...
Og så fortæller du, at pædagogerne har en holdning om at børnene bare skal have lov til at græde, at de ser din datter som udspekuleret og at hun bare vil have sin vilje - jeg får lidt et billede af at hun ofte får lov til at passe sig selv og græde i løbet af dagen, at der mangler tid til at give hende (og også de andre) den omsorg som børn naturligt har behov for - jeg kan derfor godt forstå, at hun græder når du afleverer hende og også at hun mangler overskud generelt.
Spørgsmålet er om du kan gøre noget ved det ... Du skriver at du er gravid i 6 måned og du kan naturligvis overveje, om du kan have din datter lidt mere hjemme, når du skal have barsel, selvom det bliver hårdt med to så små børn. Måske er der også mulighed for at hun kan være et andet sted, der er jo stor forskel på om der er 10 eller 18 børn på stuen, så tingene har ændret sig det sidste ½ år hvor hun har gået der - og desværre ikke til det bedre. Måske kan du give hende kortere dage, hvor hun nogle gange afleveres lidt senere og hentes lidt tidligere, så hun får mulighed for at lege og være sammen med andre børn, men så det ikke bliver helt så hårdt for hende, så hun også får flere rolige timer.
For det er ganske givet et spørgsmål om at skabe ro, få hende til at falde ned og føle tryghed, præcis som du beskriver.
Jeg ser på ingen måde din datter som hysterisk, beregnende, udspekuleret. Jeg ser hende som en rigtig sød, dejlig og fin lille pige, der naturligt har brug for omsorg og anerkendelse, brug for at blive set og mødt positivt for også at udvikle sig i positiv retning - og det er rigtig godt, at du forsøger at lytte til dig selv og det der føles rigtigt og ikke tænker for meget på de "gode råd" du får af pædagogerne. For det er ikke gode råd!
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske