Svar: Væremåde

4. marts 2011

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Marie

Det lyder som om at din datter har haft en god indkøring og som udgangspunkt trivedes med at komme i institution. Det har været fint med de 10 børn, der har været "ro og samling på tropperne" og der har været plads til hvert enkelt barn. Problemet er dog, at der nu er kommet flere børn til, så de er næsten det dobbelte og kun 3 voksne til at tage sig af børnene, som alle sammen er mellem 12-18 måneder gamle - det vil sige børn, der skal have hjælp til stort set alt.

Du fortæller at de sover og spiser på samme stue og at der ikke er mulighed for at være særlig meget ude. Der må være meget larm på den stue, lydniveauet må være enormt og jeg kan godt forstå at din datter reagerer og er helt "elektrisk", når hun kommer hjem. Det må være rigtig svært at rumme al den uro i løbet af dagen og jeg kan godt forstå, at hun nyder, hvis du bare gider kører hende en tur i klapvognen og at hun ikke har særlig meget overskud til kontakt ...

Du fortæller også at hun spiser mad i stykker og får mad fra stuen med de ældre børn - hvor de børn hun går på stue med, skal mades ...

Og så fortæller du, at pædagogerne har en holdning om at børnene bare skal have lov til at græde, at de ser din datter som udspekuleret og at hun bare vil have sin vilje - jeg får lidt et billede af at hun ofte får lov til at passe sig selv og græde i løbet af dagen, at der mangler tid til at give hende (og også de andre) den omsorg som børn naturligt har behov for - ...

Annonce

... jeg kan derfor godt forstå, at hun græder når du afleverer hende og også at hun mangler overskud generelt.

Spørgsmålet er om du kan gøre noget ved det ... Du skriver at du er gravid i 6 måned og du kan naturligvis overveje, om du kan have din datter lidt mere hjemme, når du skal have barsel, selvom det bliver hårdt med to så små børn. Måske er der også mulighed for at hun kan være et andet sted, der er jo stor forskel på om der er 10 eller 18 børn på stuen, så tingene har ændret sig det sidste ½ år hvor hun har gået der - og desværre ikke til det bedre. Måske kan du give hende kortere dage, hvor hun nogle gange afleveres lidt senere og hentes lidt tidligere, så hun får mulighed for at lege og være sammen med andre børn, men så det ikke bliver helt så hårdt for hende, så hun også får flere rolige timer.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

For det er ganske givet et spørgsmål om at skabe ro, få hende til at falde ned og føle tryghed, præcis som du beskriver.

Jeg ser på ingen måde din datter som hysterisk, beregnende, udspekuleret. Jeg ser hende som en rigtig sød, dejlig og fin lille pige, der naturligt har brug for omsorg og anerkendelse, brug for at blive set og mødt positivt for også at udvikle sig i positiv retning - og det er rigtig godt, at du forsøger at lytte til dig selv og det der føles rigtigt og ikke tænker for meget på de "gode råd" du får af pædagogerne. For det er ikke gode råd!

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet