Væremåde

4. marts 2011

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Væremåde

Kaere Helen

Jeg kontakter dig igen efter en laengere pause - imellemtiden er vores datter netop blevet 16 maaneder.

Hun startede i "boernehave" da hun var 10 mdr, og klarede det rigtig flot. I starten skulle hun lige laere at sove til middag paa gulvet paa en madras sammen med de andre boern, men hun faldt meget hurtig paa plads, og jeg fik at vide at hun var meget selvstaendig og legede godt selv. Og saa var de naermest chokerede over saa godt hun spiste:) De havde aldrig set et 10 mdr barn selv spise mad i stykker, og de maatte give hende maden fra de store boern paa 3 aar (hernede spiser boern flydende kost og sutteflaske indtil de er ret store!). Saa det kan jeg takke dine gode raad for at hun spiser saa godt! Tak:)

Da hun foerst startede med at sove kun 1 middagslur (ved 11 mdr), blev det ogsaa bedre om natten og hun falder for det meste selv i soevn ved 20 tiden, naar jeg laegger hende i sin seng efter bad, lidt godnatgroed, laesning af bog og en kop maelk.

Om natten (hvis hun ikke er syg), sover hun ok evt med at par opvaagninger og beder om vand eller har maaske en daarlig droem(?), saa hun lige skal have et kaertegn etc.

Ja, det var lidt en opdatering og denne gang drejer mit spoergsmaal sig ikke om mad og soevn, men mere om opdragelse/vaeremaade:

I hendes boernehave var de kun 10 boern paa stuen hele efteraaret, men de sidste par uger er de nu 18 boern (alder 12-18 mdr) med 3 voksne. Stuen er ikke stor og de sover/spiser i samme rum. De kommer desvaerre ikke saa meget ud. Generelt bliver der raabt meget paa stuen af de voksne, da jeg tror ogsaa de voksne synes der pludselig er mange boern paa den lille stue.

Det sidste stykke tid har jeg faaet at vide at vores datter er meget urolig, graeder ofte og har meget "karakter" (hvad de saa end mener med det – men jeg tror det betyder hun er en bestemt ...

Annonce

... dame:)).

Om eftermiddagen (jeg henter kl 15), saa er hun ofte hel "elektrisk", vil ikke lege eller holdes om. Det skal siges at jeg er alene med hende det meste af eftermiddag/aften (da hendes far ofte kommer hjem naar hun allerede sover, som man jo desvaerre goer hernede, da arbejdstider er meget anderledes:)). Saa det kan nogengange godt vaere lidt haardt (jeg er gravid i 6 maaned), men jeg proever at skabe ro, saa hun kan falde lidt ned og foele tryghed (hvis det er det som mangler?): Vi gaar tur, saa hun slapper af i klapvogn, hvilket hun godt kan lide.

Nogle dage er det simpelthen ogsaa manglende soevn i boernehave taenker jeg, da hun ofte bliver forstyrret af de andre boern i sin middagslur og kun sover 1 time. (Hun sover ca 11 timer om natten).

Derudover er hun begyndt at have svaert ved at sige farvel. Om morgenen naar jeg gaar, kan hun kaste sig ud i en hel hysterisk graad. Maaske er det bare normalt for alderen, men jeg bliver lidt usikker paa en saa voldsom "afsked". Er det normalt?

Generelt er min holdning at hun ikke skal graede – I allefald ikke alene, saa jeg bremser et hysterisk anfald og faar hende afledt med andre ting. Hernede er holdningen jo en del anderledes, saa jeg faar jo ogsaa at vide at hun er udspekuleret og bruger graaden til at faa sin vilje, og at man bare skal lade boernene graede sig i soevn om aftenen (hvilket jeg aldrig goer:)) etc. Ja, proever at lade vaere med at taenke for meget paa de "gode" raad jeg faar!:)

Derudover saa har vores datter 4 sprog, saa hun siger ikke rigtig noget endnu, men jeg kan fornemme at hun forstaar meget dansk nu. Taenker ogsaa at nogle af hendes frustrationer kommer af de mange sprog, som hun jo af noedvendighed er omgivet af.

Ja, det blev et langt brev, paa forhaand tusinde tak for din gode hjaelp – det er meget vaerdsat:)

Mange hilsner,
Marie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre