Brev:
Væremåde
4. marts 2011
Alder:
16 mdr.
Væremåde
Kaere Helen
Jeg kontakter dig igen efter en laengere pause - imellemtiden er vores datter netop blevet 16 maaneder.
Hun startede i "boernehave" da hun var 10 mdr, og klarede det rigtig flot. I starten skulle hun lige laere at sove til middag paa gulvet paa en madras sammen med de andre boern, men hun faldt meget hurtig paa plads, og jeg fik at vide at hun var meget selvstaendig og legede godt selv. Og saa var de naermest chokerede over saa godt hun spiste:) De havde aldrig set et 10 mdr barn selv spise mad i stykker, og de maatte give hende maden fra de store boern paa 3 aar (hernede spiser boern flydende kost og sutteflaske indtil de er ret store!). Saa det kan jeg takke dine gode raad for at hun spiser saa godt! Tak:)
Da hun foerst startede med at sove kun 1 middagslur (ved 11 mdr), blev det ogsaa bedre om natten og hun falder for det meste selv i soevn ved 20 tiden, naar jeg laegger hende i sin seng efter bad, lidt godnatgroed, laesning af bog og en kop maelk.
Om natten (hvis hun ikke er syg), sover hun ok evt med at par opvaagninger og beder om vand eller har maaske en daarlig droem(?), saa hun lige skal have et kaertegn etc.
Ja, det var lidt en opdatering og denne gang drejer mit spoergsmaal sig ikke om mad og soevn, men mere om opdragelse/vaeremaade:
I hendes boernehave var de kun 10 boern paa stuen hele efteraaret, men de sidste par uger er de nu 18 boern (alder 12-18 mdr) med 3 voksne. Stuen er ikke stor og de sover/spiser i samme rum. De kommer desvaerre ikke saa meget ud. Generelt bliver der raabt meget paa stuen af de voksne, da jeg tror ogsaa de voksne synes der pludselig er mange boern paa den lille stue.
Det sidste stykke tid har jeg faaet at vide at vores datter er meget urolig, graeder ofte og har meget "karakter" (hvad de saa end mener med det – men jeg tror det betyder hun er en bestemt dame:)).
Om eftermiddagen (jeg henter kl 15), saa er hun ofte hel "elektrisk", vil ikke lege eller holdes om. Det skal siges at jeg er alene med hende det meste af eftermiddag/aften (da hendes far ofte kommer hjem naar hun allerede sover, som man jo desvaerre goer hernede, da arbejdstider er meget anderledes:)). Saa det kan nogengange godt vaere lidt haardt (jeg er gravid i 6 maaned), men jeg proever at skabe ro, saa hun kan falde lidt ned og foele tryghed (hvis det er det som mangler?): Vi gaar tur, saa hun slapper af i klapvogn, hvilket hun godt kan lide.
Nogle dage er det simpelthen ogsaa manglende soevn i boernehave taenker jeg, da hun ofte bliver forstyrret af de andre boern i sin middagslur og kun sover 1 time. (Hun sover ca 11 timer om natten).
Derudover er hun begyndt at have svaert ved at sige farvel. Om morgenen naar jeg gaar, kan hun kaste sig ud i en hel hysterisk graad. Maaske er det bare normalt for alderen, men jeg bliver lidt usikker paa en saa voldsom "afsked". Er det normalt?
Generelt er min holdning at hun ikke skal graede – I allefald ikke alene, saa jeg bremser et hysterisk anfald og faar hende afledt med andre ting. Hernede er holdningen jo en del anderledes, saa jeg faar jo ogsaa at vide at hun er udspekuleret og bruger graaden til at faa sin vilje, og at man bare skal lade boernene graede sig i soevn om aftenen (hvilket jeg aldrig goer:)) etc. Ja, proever at lade vaere med at taenke for meget paa de "gode" raad jeg faar!:)
Derudover saa har vores datter 4 sprog, saa hun siger ikke rigtig noget endnu, men jeg kan fornemme at hun forstaar meget dansk nu. Taenker ogsaa at nogle af hendes frustrationer kommer af de mange sprog, som hun jo af noedvendighed er omgivet af.
Ja, det blev et langt brev, paa forhaand tusinde tak for din gode hjaelp – det er meget vaerdsat:)
Mange hilsner,
Marie