Svar: Institutionsstart - 10 mdr.

24. februar 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Det lyder som et rigtig dejligt sted din datter har fået plads. Hun er kommet ind på en lille stue og det lyder som meget trygge rammer med meget søde og omsorgsfulde pædagoger - dejligt! :)

Det er rigtig hårdt at gå fra sit barn, det er svært at sige farvel både for dig og for hende - og det er især svært, når hun græder når du går. Det er dog helt normalt og det handler om at hun stadig er så lille, at hun ikke forstår hvor du går hen. Hun kan ikke forklares, hvad der skal ske og hun kan heller ikke forholde sig til tid. Hun ved ikke hvornår du kommer igen, hun ved faktisk ikke engang at du er der, når hun ikke kan se dig og du bare er ude på den anden side af væggen... Du oplever sandsynligvis også nogle gange at hun kan blive ked af det, når du går i køkkenet og hun er i stuen...?

Det er de samme mekanismer der går igang her og det handler simpelthen om at hun stadig er så lille, at hun ikke forstår hvor du er, når du er ude af syne.

Samtidig skal hun jo også finde ud af at knytte sig til andre voksne, netop når du ikke er tilstede og det er den proces hun er igang med. Det er essentielt for børns udvikling, at de har tilknytning til vigtige voksne. Børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person, der vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt vil stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære omsorgspersoner og barnet vil normalt have især to primære omsorgspersoner - oftest mor og far.

Men børn har også sekundære tilknytningspersoner, som de naturligt vil bruge, når den/de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. ...

Annonce

... Det kan f.eks. være en bedsteforælder, en dagplejemor, eller som hos jer en pædagog i vuggestuen. Det er altså en person barnet søger, når den primære omsorgsperson ikke er der. Barnet er altså knyttet til disse personer, men på en anden måde, end barnet vil være knyttet til sine forældre og det er netop denne adskillelse fra mor og knytning til en anden, som er svær - men din datter er rigtig godt på vej.

Hun græder lidt, når hun skal sige farvel, det er svært at du går, men så trøstes og beroliges hun af en rolig voksen og hun falder fint til ro, leger og nyder derefter tiden i institutionen. Hun har det godt.

Det er vigtigt at du signalerer at alt er okay, og at du ikke selv virker beklemt eller ked af situationen. Hvis du virker ked af det, og utryg ved at aflevere hende, så vil hun spejle sig i dette og naturligt også selv blive urolig. Men hvis hun mærker at du synes det er super fint og har tiltro til at alt går godt, så vil hun også falde til på en lettere måde :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis du synes det er svært at aflevere hende lige nu, så kan I sagtens lade far forsøge sig, for det kan godt, som du selv er inde på, give en forskel. Efter et par dage, så kan du så aflevere igen :)

Det er vigtigt for mig lige at sige, at du måske skal forberede dig på, at der kommer en periode, hvor det ikke går helt så let, som det faktisk gør i øjeblikket ... Din datter bliver naturligt på et tidspunkt bevidst om at det er hverdag og at der er uro og ikke altid sjov i vuggestuen og hun vil naturligt hellere være hjemme. Så du kan godt få en reaktion hen af vejen, men en god indkøring som I har nu, er altid rigtig godt, det er en god start :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.