Brev:
Institutionsstart - 10 mdr.
24. februar 2011
Alder:
10 mdr.
Institutionsstart - 10 mdr.
Kære Helen
Min datter på snart 11 mdr er startet i vuggestue i sidste uge.
Det virker som en god institution. Hun er på en stue med 10 børn og to voksne. Jeg havde bedt om at hun netop kom på en mindre stue (de har også stuer med plads til 15 børn) da hun tit i større selskaber bliver mere stille og forsigtigt.
De to pædagoger på hendes stue virker meget søde og omsorgsfulde og er meget interesseret i at min datter kommer til at trives.
Det går ok med indkøringen, hun hygger sig det meste af tiden og vil både gerne spise og sove der uden de store problemer. Jeg hentede hende i forgårs hvor hun sad og hyggede sig og spiste eftermiddagsmad og jeg blev mødt med smil, kys og kram.
Det kan man vel godt tage som gode tegn?
Det der er svært lige nu er når hun skal afleveres. Hun bliver ked af det så snart jeg siger farvel til hende (jeg viser altid at jeg går, så jeg ikke pludselig er væk). Der er altid en af de to pædagoger ved hende når jeg siger farvel og de fortæller at hun stopper med at græde efter nogle få minutter.
Jeg har spurgt pædagogerne om det er forkert at gå fra hende når hun græder (det føles forkert) men de siger at det er helt naturligt og at hun skal have lov til at reagere på forandringer i hendes hverdag og at hun sandsynligvis vil blive ked af det igen når jeg prøver at gå og det kan forvirre hende yderligere.
Jeg synes bare det er rigtigt svært at gå fra sit grædende barn. Hun har selvfølgelig kun været der en uges tid, men hvor lang tid skal man acceptere at hun bliver ked af det.
Vi har talt om, om det kunne være en ide at det var hendes far der afleverede hende. Hun er bestemt også glad for sin far, men hun reagerer ikke på samme måde når han går, hun har jo også fra starten af været vant til at se ham komme og gå. Vi har god tid herhjemme om morgenen, da jeg jo stadig er på barsel, så vi har ikke ændret på morgenrutinen.
Glæder mig til at høre hvad du tænker.