Svar: Udvikling - 11 mdr.

24. februar 2011

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Marianne

I den alder hvor børn i særlig grad øver sig i at adskille sig fra deres forældre, vil man ofte mærke, at de også er ekstra tryghedssøgende. Det er især i de perioder, hvor barnet begynder at kravle og igen når det begynder at gå. Det er nødvendigt at barnet føler sig ekstra godt tilknyttet, for at barnet kan separere sig og derfor vil man opleve at børn i disse perioder på den ene side virker meget klyngende, har brug for ekstra fysisk kontakt og nærhed og på den anden side skubber forældre væk, fordi de vil selv og forsøger selv.

Det kan virke frustrerende, at barnet på den ene side virker klyngende og på den anden side virker afvisende, for ligegyldigt hvad man gør, så virker intet af det jo helt rigtigt. Men det er altså helt normalt og en periode I skal igennem :)

Jeres dreng er stadig så lille, at han ikke kan forholde sig til at I er i stuen og han er på værelset. Han forstår simpelthen ikke hvor I er, når han ikke kan se jer og han føler sig let alene og forladt. Når I afleverer ham i dagpleje, så forstår han heller ikke hvorfor han skal være der, han ved ikke hvor I går hen og han kan ikke forholde sig til tid så han ved heller ikke hvornår I kommer tilbage igen. Derfor er det naturligt svært for ham at skifte situation, det er utrygt og han har brug for at klynge sig for at finde ro igen.

Når fremmede voksne går ind og ud af døren, så ...

Annonce

... mærker han savnet af jer, for det minder ham om at I også går fra ham og han mærker naturligt uroen både af de skift der sker for de andre børn, men også i sit eget indre. Derfor græder han lidt, derfor er skift lige nu svært for ham.

I hjælper ham ved at give ham masser af tryghed og fysisk kontakt, når han er hjemme. Du hjælper ham ved at lade ham få tanket sit mor-depot op, når han er hjemme, så han har noget at tære af, når han er ude. Det vil også være en rigtig god idé at I leger gemmeleg med jeres dreng, hvor I skiftes til at gemme jer og han skal så sammen med den anden lede efter den, der er gemt. På samme måde, vil det være rigtig godt at "lede efter hinanden" i hverdagen - f.eks. sige "skal vi se om vi kan finde far, hvor er far henne?" eller lignende så han bliver bevidst om at man kan være der, selvom man er ude af syne.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Brug også lyde, giv lyd fra jer, så han lærer at gå efter lyden, ligesom I også kan bruge lyde til at lade ham forstå, hvad der sker. Hvis du f.eks. går ud med skrælleposen, så sig "mor går lige ud med posen, så kommer jeg igen" og så hører han at døren åbne, der lyder et klonk af låget på skrællespanden og så kommer I tilbage. Han lærer altså at den sætning I siger, hænger sammen med de lyde og I kommer igen.

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham :) Det lyder som om at han er en dreng i fin udvikling.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg