Svar: Stimulerer vi vores datter nok?

23. februar 2011

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære fortvivlede mor

Det er altid svært at finde balancen mellem hvornår det er for meget og hvornår det er for lidt, når man taler om stimulation af børn. Og min umiddelbare tanke er, at I sandsynligvis gøre det rigtig fint, som du skriver, så sætter I jo ord på ting i hverdagen, I leger med hende osv. men I lader hende også gå rundt på egen hånd og lader hende udvikle sig i eget tempo, hvilket hun naturligvis også har brug for.

Nogle børn taler naturligt hurtigere end andre og at børn taler sent behøver ikke betyde, at man ikke taler nok med dem. Jeres datter er stadig så lille, at hun skal have masser af tid til at forme sproget og begynde at tale mere og I støtter hende bedst ved at bruge sproget i hverdagen. Det er vigtigt at du taler med hende om de ting du gør "nu skal du lige have bluse på", "blusen over hovedet", "armen ind i ærmet", "nu tager jeg bleen af dig, dejligt", "kan du løfte numsen", "kom op til mor", "Skal vi vinke til far", "nu skal du have pasta, mmm, dejlig pasta, smager godt" osv. osv.

Hun behøver altså ikke sidde stille for at lære ord, hun lærer ord, når I taler med hende i hverdagen, når I sætter ord på ting I hører "hov der var en ambulance, babubabu sagde den", "hov der er en hund, vov-vov siger den" og når du så samtidig viser hende billedet af en hund i bogen og gentager "det er en hund, den siger vov" osv.

I skal læse bøger for hende, sige rim og remser sammen med hende og synge forskellige sange. Gerne sange, hvor ...

Annonce

... hun også skal bruge kroppen, sine hænder og fingre :) Se hjemmesiden sprogogleg.dk og find inspiration til leg og bøger

Hun skal stadig mades, men vil naturligt også kunne spise det meste mad selv. Hun kan spise med gaffel og kan også fint bruge sine fingre, hvilket hun ofte vil foretrække. Hun kan fint drikke af en kop med to hænder og det kan her hjælpe hende at have en kop med to hanke på. Og så skal hun også nu lærer at spise med en ske. Hun lærer det ved at du giver hende ske i hånden, når du mader hende og så forsøger hun at efterligne dig, følge din bevægelse, hun vil naturligt gerne prøve selv og du må så guide hende.

Hun skal lege inde og hun skal lege ude. Det er vigtigt at hun får lov til at gå, kravle, bruge sig selv motorisk så meget som muligt. Hun skal opleve, undersøge, lære. Hun skal lege med sand og vand, hun skal være med til at bage boller, hun skal have masser af knus og I skal tumle med hende, danse med hende osv.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Legetøj i 12-18 måneders alderen kan være:

Klodser som kan sættes sammen og skilles ad, klodser som kan stables. Kasser der kan fyldes og tømmes, store kasser som hun selv kan sidde i, tuneller til at kravle igennem, store og små bolde, balloner, spand, skovl, vandkande, puslespil med knopper, trækkedyr, vogn til at skubbe, bøger med store billeder af dyr og forskellige hverdagsting, puttekasse med forskellige formede brikker der passer til forskellige formede huller.

Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!