Svar: Stimulerer vi vores datter nok?
23. februar 2011
Alder:
16 mdr.
Kære fortvivlede mor
Det er altid svært at finde balancen mellem hvornår det er for meget og hvornår det er for lidt, når man taler om stimulation af børn. Og min umiddelbare tanke er, at I sandsynligvis gøre det rigtig fint, som du skriver, så sætter I jo ord på ting i hverdagen, I leger med hende osv. men I lader hende også gå rundt på egen hånd og lader hende udvikle sig i eget tempo, hvilket hun naturligvis også har brug for.
Nogle børn taler naturligt hurtigere end andre og at børn taler sent behøver ikke betyde, at man ikke taler nok med dem. Jeres datter er stadig så lille, at hun skal have masser af tid til at forme sproget og begynde at tale mere og I støtter hende bedst ved at bruge sproget i hverdagen. Det er vigtigt at du taler med hende om de ting du gør "nu skal du lige have bluse på", "blusen over hovedet", "armen ind i ærmet", "nu tager jeg bleen af dig, dejligt", "kan du løfte numsen", "kom op til mor", "Skal vi vinke til far", "nu skal du have pasta, mmm, dejlig pasta, smager godt" osv. osv.
Hun behøver altså ikke sidde stille for at lære ord, hun lærer ord, når I taler med hende i hverdagen, når I sætter ord på ting I hører "hov der var en ambulance, babubabu sagde den", "hov der er en hund, vov-vov siger den" og når du så samtidig viser hende billedet af en hund i bogen og gentager "det er en hund, den siger vov" osv.
I skal læse bøger for hende, sige rim og remser sammen med hende og synge forskellige sange. Gerne sange, hvor hun også skal bruge kroppen, sine hænder og fingre :) Se hjemmesiden sprogogleg.dk og find inspiration til leg og bøger
Hun skal stadig mades, men vil naturligt også kunne spise det meste mad selv. Hun kan spise med gaffel og kan også fint bruge sine fingre, hvilket hun ofte vil foretrække. Hun kan fint drikke af en kop med to hænder og det kan her hjælpe hende at have en kop med to hanke på. Og så skal hun også nu lærer at spise med en ske. Hun lærer det ved at du giver hende ske i hånden, når du mader hende og så forsøger hun at efterligne dig, følge din bevægelse, hun vil naturligt gerne prøve selv og du må så guide hende.
Hun skal lege inde og hun skal lege ude. Det er vigtigt at hun får lov til at gå, kravle, bruge sig selv motorisk så meget som muligt. Hun skal opleve, undersøge, lære. Hun skal lege med sand og vand, hun skal være med til at bage boller, hun skal have masser af knus og I skal tumle med hende, danse med hende osv.
Legetøj i 12-18 måneders alderen kan være:
Klodser som kan sættes sammen og skilles ad, klodser som kan stables. Kasser der kan fyldes og tømmes, store kasser som hun selv kan sidde i, tuneller til at kravle igennem, store og små bolde, balloner, spand, skovl, vandkande, puslespil med knopper, trækkedyr, vogn til at skubbe, bøger med store billeder af dyr og forskellige hverdagsting, puttekasse med forskellige formede brikker der passer til forskellige formede huller.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske