Stimulerer vi vores datter nok?

23. februar 2011

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Stimulerer vi vores datter nok?

Hej Helen

Nu har jeg brug for din hjælp igen :o)

Vi har en dejlig datter Lea på 16 mdr. Hun har gået siden hun var lidt over 14 mdr., hun trives og er glad for at gå i dagpleje.

Der er bare en ting som jeg har tænkt over et stykke tid, og som faktisk er begyndt at nage mig lidt: Jeg er bange for at vi ikke stimulerer hende nok når hun er derhjemme, bl.a. fordi jeg savner ideer til, hvordan vi gør det. Grunden hertil er også at vores dagplejemor har nævnt for os, at hun skal stimuleres noget mere nu, hun skal kunne sige mere end hun gør og så skal hun også lige lære at spise selv med bestik! Puha, jeg bliver helt stresset ved tanken.. :o)

Jeg er i tvivl om hvordan vi skal lære hende nogle flere ord (hun kan sige "bar", "mo", "hej" og "muh") for hun vil ikke ...

Annonce

... sidde stille ret længe ad gangen, hun synes det er sjovere at gå rundt, flytte ting rundt i huset eller tømme sine skuffer på værelset. Det hygger hun sig gevaldigt med, men jeg får stadig dårlig samvittighed, hvis jeg ikke leger med hende hele tiden, jeg har svært ved at finde balancen i det. Min mand og jeg snakker rigtig meget om det, for vi vil jo nødig gøre noget forkert..

Vi tænker at hun skal have lov at lave det hun synes er sjovt (at gå rundt hele tiden) og at det med hendes sprog nok skal komme.. Vi snakker meget med hende og gør meget ud af at sige navne på alting.. :o)

Kan du hjælpe mig med ideer til "aktivering" i hendes alder? Og hvordan stimulerer vi hende bedst muligt mht. sproget? Vi kan jo ikke tvinge hende til at tale :o)

Hilsen
den fortvivlede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder