Brev:
Stimulerer vi vores datter nok?
23. februar 2011
Alder:
16 mdr.
Stimulerer vi vores datter nok?
Hej Helen
Nu har jeg brug for din hjælp igen :o)
Vi har en dejlig datter Lea på 16 mdr. Hun har gået siden hun var lidt over 14 mdr., hun trives og er glad for at gå i dagpleje.
Der er bare en ting som jeg har tænkt over et stykke tid, og som faktisk er begyndt at nage mig lidt: Jeg er bange for at vi ikke stimulerer hende nok når hun er derhjemme, bl.a. fordi jeg savner ideer til, hvordan vi gør det. Grunden hertil er også at vores dagplejemor har nævnt for os, at hun skal stimuleres noget mere nu, hun skal kunne sige mere end hun gør og så skal hun også lige lære at spise selv med bestik! Puha, jeg bliver helt stresset ved tanken.. :o)
Jeg er i tvivl om hvordan vi skal lære hende nogle flere ord (hun kan sige "bar", "mo", "hej" og "muh") for hun vil ikke sidde stille ret længe ad gangen, hun synes det er sjovere at gå rundt, flytte ting rundt i huset eller tømme sine skuffer på værelset. Det hygger hun sig gevaldigt med, men jeg får stadig dårlig samvittighed, hvis jeg ikke leger med hende hele tiden, jeg har svært ved at finde balancen i det. Min mand og jeg snakker rigtig meget om det, for vi vil jo nødig gøre noget forkert..
Vi tænker at hun skal have lov at lave det hun synes er sjovt (at gå rundt hele tiden) og at det med hendes sprog nok skal komme.. Vi snakker meget med hende og gør meget ud af at sige navne på alting.. :o)
Kan du hjælpe mig med ideer til "aktivering" i hendes alder? Og hvordan stimulerer vi hende bedst muligt mht. sproget? Vi kan jo ikke tvinge hende til at tale :o)
Hilsen
den fortvivlede mor