Egen seng og hovedpude

23. februar 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Egen seng og hovedpude

Hej Helen,

Jeg troede aldrig, jeg skulle komme til at stille dig spørgsmål vedrørende sovevaner med alle de breve, der I forvejen ligger i den kategori. Der har jeg altid fundet svar indtil nu :-)

Men ikke denne gang. Jeg har brug for et godt råd til at få min søn til at acceptere, at han skal blive i sin seng om natten.

Sagen er den, at han, selvom han er 11 måneder, stadig vågner og skal ammes om natten. Efter at have tanket op, har han som oftest accepteret at sove videre i egen seng. Andre gange har han været ked af det, og er kommet med ind til mig "bare for denne gang"..

Men nu har han de sidste uger skreget helt vildt, når han er blevet lagt tilbage, faktisk lige så snart jeg rejser mig op fra ammestolen. Og jeg kan på ingen måde få ham til at falde til ro, med mindre jeg sætter mig ned igen og fisker brystet frem, eller jeg tager ham med ind i min egen seng.

Jeg bliver lidt stresset af situationen, hvilket han nok kan mærke, fordi jeg ved naboerne (vi bor i lejlighed) kan høre ham. De har selv sagt det, og at det ikke gør noget, men det gør mig noget, og det stresser mig, at han bliver så ked af det. Så jeg er meget let at overtale til at tage ham med ind til mig selv.

Jeg er alene med ham for tiden, fordi hans far arbejder udenlands og først kommer hjem om nogle måneder. Vi har været alene siden september, så det er ikke dér skoen trykker. Der er to problemstillinger ved at min søn sover inde hos mig. Den ene er, at han de sidste tre nætter har rodet så meget rundt i søvne, at han har været ved at falde ud over kanten på fars side. Og dét til trods for at jeg altid har stablet nogle puder op som sengehest, men han mosler simpelthen over eller imellem ...

Annonce

... puderne. Han har også været på vej hen over mine ben og ud over kanten i min side.

Det andet problem er, at jeg har brug for at bruge lidt tid på mig selv om morgenen for at blive klar til arbejde, og jeg tør simpelthen ikke have min søn liggende inde i sengen, når han er så aktiv i søvne.

For en måned var det ikke noget problem, for dér kunne han sagtens ligge stille i en improviseret fæstning af puder og dyner.

Vi har en gæsteseng inde på hans værelse, som jeg andre gange har sovet i hvis han har været syg eller lignende. Og det har jeg også prøvet nu, men det hjælper ikke spor. Han vil bare op, der er ikke plads til os begge i gæstesengen, når han mosler så meget, og jeg kan heller ikke klare, at han skal ligge dér og banke ind i væggen med naboerne lige på den anden side.

Er det mon separationsangst eller en dårlig vane med at komme ind at putte den halve nat? Har du en god idé til hvordan jeg kan komme problemet til livs?

Og lige et bonusspørgsmål: hvornår må han få en babyhovedpude? Inde i min seng ender han altid med hovet og halvdelen af overkroppen hen over noget, det kan være en pude, et stykke dyne, mig.. Jeg gør ikke noget ved det, så længe han er rolig. I sin egen seng ender han også tit ovenpå dynen med overkroppen, eller den sidste nye: han trækker sengeranden ned og støtter hovedet på den. Kan han så ikke lige så godt få en rigtig hovedpude, som passer til ham?

Jeg håber, du kan hjælpe mig igen, lige som du har gjort de andre gange jeg har skrevet. Du har virkelig været en stor hjælp, både ved hjælp af dine direkte svar, men sandelig også med brevkassen, i disse 11 måneder jeg efterhånden har været på herrens mark som mor i udlandet.

På forhånd tak (igen)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder