Svar: Ikke vild med vuggestue-konceptet

23. februar 2011

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Anne

Undersøgelser viser, at det er en enorm stressbelastning for børn at blive kørt ind i institution og hvis man måler mængden af stresshormon før og efter indkøring, så vil mængden være normal inden, men stærkt forhøjet over 2 måneder efter ...

Jeg har derfor en helt klar formodning om at det for jeres datter er meget stressende at blive afleveret og at det måske også er netop "stress", der gør at hun ikke kan overgive sig til søvnen, ikke kan finde ud af at sove.

Man kan naturligvis overveje hvor lang tid hun kan holde til dette og om dagpleje ville være bedre. I fortæller dog, at I som forældre kender stedet rigtig godt, storebror har gået der, I er glade for og trygge ved pædagogerne osv. og det lyder umiddelbart som et sted, der er værd at satse på. At give hende et nyt skift, vil sandsynligvis ikke gøre hende mindre stresset ...

Så hvordan kan man minimere den stress, som jeg skønner hun lige nu har i kroppen? Min tanke er, at det er vigtigt ikke at presse hende til at sove, hvis hun tydeligvis ikke er parat. Der er absolut ingen grund til at kæmpe med hende i 2 timer!! Det gør kun tingene værre. Hvis hun ikke kan sove, så må hun op af sengen, sættes ved bordet, få lidt at spise, så må hun have lov til at lege lidt, eller måske bare have lov til at sidde på skødet og falde til ro. Igen pres om søvn, men derimod bare få lov til at finde roen. Man er nødt til at prioritere, at hun lige nu har brug for bare at "sidde hos".

Fysisk kontakt og nærhed er vigtigt. Hun skal føle sig holdt om og det vil være rigtig godt, hvis pædagogerne nusser hende lidt og måske også kilder hende - det at få hende til at trine, få hende til at løsne op og give slip, vil også minimere den stress jeg tror hun har. Det må I også meget gerne gøre hjemme, give hende masser af kontakt, massage og kærtegn - men også forsøge at få hende til at grine.

Stress smitter, så jo mere hektisk der er omkring hende, jo mere hektisk hverdagen er generelt, jo værre vil det være for hende. Det er vigtigt at der er ro omkring hende, og det er vigtigt at I også hjemme sørger for ro, fordi det naturligt vil påvirke hende til at slappe mere af.

Derfor kan det også være en rigtig god idé, hvis du lige nu har mulighed for at afkorte hendes dage, så hun netop får mere ro og jeg synes det vil være fint, hvis du kan hente hende, så hun ikke skal opleve at græde ulykkeligt flere gange ...

Annonce

... dagligt. Men så tiden hun er der, netop bliver noget hun kan overskue. Hun er jo stadig så lille, at hun ikke forstår hvor du er, hun kan ikke forholde sig til dig og aner ikke, at du kommer igen eller hvornår.

En anden mulighed er, at I forsøger i en periode at hun kun sover en lur dagligt. I stedet for at kæmpe med hende til formiddagsluren, så lad hende være vågen der, lad hende spise formiddagsmad, lad hende lege. Og put hende så til en længere middagslur, hvor efter du så kommer og henter hende. Det kan skåne hende for en masse ubehag, kun at blive puttet og skulle sove en gang og netop når hun tydeligt er træt nok ... og det vil samtidig give en rytme, hvor du ikke henter hende før hun har sovet i vuggestuen.

Det vil også være rigtig godt, hvis I kunne introducere en sovebamse eller lignende. Netop i 12-18 måneders alderen vil de fleste børn begynde at tage en sådan til sig og det vil netop kunne fungere som substitut for mor og far, så hun har noget trygt hos sig, også når I ikke er der.

Fordelen ved en putteklud eller sovebamse er, at det er hende der styrer behovet. Hun kan putte med den, nulre sin næse osv. når hun har behov for det - det kan hun ikke med jer eller pædagogerne og en bamse eller klud kan følge hende uanset om hun er hjemme eller i vuggestue, om I er der eller ej.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Den skal indgå som en fast del af dagen, både være der som trøst, når hun er ked af det og også som putteting, når hun skal sove. Den skal bruges fast hele dagen igennem og skal stille og roligt erstatte jer og pædagogerne, så ingen af jer behøver at sidde hos hende, til hun sover helt, som hun lyder til at have brug for lige nu ...

Tag hende meget gerne med ud selv at vælge en bamse, det betyder ikke så meget, hvad det er for en - det der er vigtigt er, at hun selv viser interesse for en bestemt og ofte vil hun godt kunne signalere, hvis der er en i butikken, som hun synes særlig godt om :) Det er et forsøg værd.

I kan altså bibeholde jeres nuværende puttemåde, men prøv at få introduceret en bamse mere og mere og få behovet for jer trappet mere og mere ud. Lige nu, har hun dog tydeligt behov for at mærke jer og vide at I er der for hende og det er vigtigt at anerkende dette behov. Netop når hun er hjemme, skal hun have ekstra meget forældre-depot fyldt op, så der er noget at tære af, når I er adskilt :)

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder