Svar: Følsom og let til gråd

21. februar 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Lone

Det lyder som om at jeres dreng har det rigtig svært i øjeblikket og han lyder, som du skriver, meget følsom og til at have rigtig meget behov for at vide, at du er der for ham.

At han er blevet storebror kan naturligvis spille ind. Lillebror fylder mere nu, han er blevet ældre og kan gøre mere og mere opmærksom på sig selv. Lillebror er måske begyndt at kravle, piller i storebrors ting osv. og det gør det naturligt sværere at kapere, at han er der og fylder og skal have plads.

Men også andre ting kan spille ind og det er naturligvis vigtigt at du medtænker om der kan være sket noget, som gør jeres dreng ekstra utryg. Når han siger "mor henter mig igen", så lyder det jo som udtryk for at han har brug for at blive bekræftet i at du er der for ham, at du ikke glemmer ham, at du savner ham ligeså meget som han savner dig, at du vil ham ligeså meget som han vil dig.

Måske er det krav om renlighed og andre 'selvstændighedsting' som gør at han reagerer kraftigere nu. For når du stiller krav til ham, så kan han naturligvis også blive usikker - hvad nu hvis han ikke lever om til dine krav, er han så god nok stadig væk eller kan du så bedre lide lillebror - tingene hænger jo ofte sammen.

Når han græder og vægrer sig ved at hente dig, eller kalde på dig, når de andre børn er på besøg, så er det måske fordi han bliver i tvivl om, hvad han skal gøre. Han er jo stadig så lille at han ikke ved, hvad der er rigtigt og forkert og de to børn I havde på besøg var for det første søskende og havde derfor en kontakt sammen, som han ikke var en del af. Derudover var de ældre end ham - og man kan godt forestille sig at han har følt sig sat ud af spillet - ...

Annonce

... og naturligt er blevet ked af det, for det var jo hjemme hos ham og med hans ting de legede.

Når han siger at lillebror skal hentes, så er det måske fordi han bliver ked af det, hvis han oplever at lillebror er ked af det. Han ved godt hvordan det er at være trist og han ved også hvordan det føles at være alene - og han holder jo af sin lillebror og vil naturligt ikke at lillebror skal have denne følelse, oplevelse. Derfor bedre han dig hente ham, ligesom han også beder dig om at trøste ham, hvis han synes lillebror græder for meget og forlænge. Børn i jeres drengs alder har en naturlig trang til at hjælpe andre børn der er kede af det, og de bliver naturligt påvirkede, når de mærker andres uro og gråd.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det bedste du kan gøre er at være der for ham, bekræfter overfor ham igen og igen, at du er der, passer på ham, at du også savner ham, når I ikke er sammen. At du glæder dig til at se ham, være sammen med ham. At I ses igen og at du tænker på ham osv. osv. Ligesom du også skal give ham masser af fysisk kontakt og nærhed, passe på ikke at stille for mange krav lige nu, som måske er svære for ham at håndtere, men bakke op og bare være der for ham, holde om ham :)

Hvis og når han passes af andre, så skal du naturligvis sikre dig, at han har det godt og at der ikke der sker ting, som han er ked af, men som han ikke kan forklare. Det kan være ting der sker mellem ham og voksne eller mellem ham og andre børn. Når børn søger ekstra tryghed hjemme, så kan det meget vel skyldes utryghed i institution eller andre steder og det er vigtigt at forsøge at afdække, hvad den utryghed i givet fald handler om.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre