Hvad gør vi for at hun får en mere sammenhængende søvn?

21. februar 2011

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Hvad gør vi for at hun får en mere sammenhængende søvn?

Kære Helen.

Jeg har lige endnu et par spørgsmål om urolig søvn om natten med mange opvågninger. Nu bare uden amning da jeg er stoppet efter hun ikke rigtig gad den ene ammetår der var tilbage før putning.

Min datter er nu lige knap 12 måneder. Hun går ikke endnu, men rejser sig ved alt og går rundt ved sofa/bord, skubber rundt med stole osv. Vil også meget gerne gå rundt med os i hænderne og sætter sig så ned og kravler når det bliver for meget. Hun er en meget glad og rolig (aktiv osv. men egentlig ret roligt temperament synes vi). Derfor er det også ekstra hårdt for os at hun er så ked af det om natten. Her vågner hun nemlig mange gange og er ked af det med det samme (sætter i et skrig lige i det hun vågner). Hun ligger aldrig bare og roder lidt rundt og kan ikke sove videre af sig selv efter opvågningerne.

Vi er opmærksomme på at vi formentlig har skabt en dårlig søvnassociation ved at tage hende op og vugge hende indtil hun er faldet til ro og så lægge hende ned i sengen igen. For det resulterer efterhånden i at hun efter 1-5 minutter igen græder hjerteskærende og kun falder til ro ved at komme op og blive båret lidt rundt. Indimellem vrider hun sig og virker til gerne at ville ned og ligge og når det lader sig gøre sover hun typisk 1-3 timer før hun vågner igen.

Vi prøver også at lade hende ligge i sengen og trøste ved at stryge på ryggen eller bare have en hånd på hende. Ofte græder hun bare mere og mere sådan eller også falder hun til ro og i det øjeblik vi stopper med at nusse er hun helt vågen og ked igen :-(

Vi er bestemt ikke gode til at ...

Annonce

... håndtere hendes gråd og så helst at hun kunne blive lagt i sin seng, nusset lidt, vende sig om på siden og sove selv (drømmescenarie ikk’ :-)

Jeg er selv inde på at det handler om at hun skal lære at falde i søvn i sengen af sig selv uden vores hjælp (vi skal selvfølgelig være der for hende osv., men ikke som nu bære, nusse og vugge hende i søvn…). Min mand er dog ikke så vild med ideen om at hun skal ind i sengen vågen og måske bruge lang tid på at falde til ro og græde af flere omgange inden – og det er lidt der vi er nu.

Hvad gør vi for at hun får en mere sammenhængende søvn? Er nogen børn bare meget sensitive og sover så let at de vågner når de har været gennem søvnfaserne? (Der er altid gået 45 min eller 1½ times intervaller når hun vågner…).

Vi er også inde på om det kan være noget natteskræk (som jeg har set du har skrevet til en anden mor). Dette fordi hun vågner med et skrig hver gang frem til kl 2 hvorefter opvågningerne er mere rolige men stadig med de nævnte intervaller…

Vi følger i store træk de planer for dagen som du skriver til børn i hendes alder (dog tager hun den lange lur om formiddagen 1½-2½ time og kun 45 min om eftermiddagen - Hvilket jeg tænker er fordi hun er træt efter nattens opvågninger :-(

Hun spiser ok i løbet af dagen og får 3 mellemmåltider og får også godnatgrød hvor vi kan se hun spiser mere, hvis der ikke er røget så meget aftensmad indenbords. Det er typisk aftensmaden hun spiser mindst af – kan det være det der spiller ind om natten og hvordan ændrer vi det?

Vi ser frem til at læse dit svar.

Kærlig hilsen
Tina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor