Svar: Sproget - 3 år
7. februar 2011
Alder:
3 år
Hej med dig
Ro på - din dreng er kun 3 år gammel og sproget skal først rigtigt til at udvikles. Han kan sagtens lære at tale korrekt og det er meget fint den måde I gør tingene på, det er super vigtigt at I viser ham, at I forstår ham, så I bibeholder lysten til at tale og kommunikere :)
Det er altid svært, når børn ikke vil tale med talepædagogen. Og det er naturligvis begrænset, hvor meget I kan og skal presse ham. Lige nu lyder det som om at han har brug for lidt tid ... Så kan I forsøge igen om ½ år, talepædagogen kan prøve at observere ham lidt i børnehaven, se om hun kan komme til at snakke med ham. Pædagogerne kan måske gøre ham opmærksom på nogle af de andre børn, der taler med talepædagogen, så det bliver lidt særligt at få lov til det og så man ikke er den eneste ...
Det er helt naturligt at de ord han først har lært sig, vil han blive ved med at sige forkert. En talepædagog fortalte mig engang, at det fungerer som når man optager på et bånd. Det første der er optaget på båndet bliver ved med at være der og det tager lang tid at få det spolet over. Så hvis barnet f.eks. har lært sig at sige "bar" i stedet for "far", så kan barnet godt på et tidspunkt lære at sige "fest" og er således i stand til at sige "f-lyden", men barnet vil stadig sige "bar" fordi ordet er lært sådan først.
Så der skal spoles over mange gange, før barnet husker at sige det rigtigt - præcis som din dreng lige nu er igang med, når det drejer sig om ordet "nig" og "mig". Han kan godt sige det rigtigt, men når han taler hurtigt og glad, så glemmer han det og så kommer det forkert. Men når han koncentrerer sig, så kan han det rigtigt og det er super godt.
Ingen af jer, kan gøre for at han taler som han taler, det er ikke nogens skyld og det er ikke fordi I har gjort noget forkert. Nogle gange er det arveligt, så kan bedsteforældre fortælle at I som forældre talte på samme måde selv, andre gange så skyldes det måske øreproblemer og at barnet derfor har haft svært ved at høre lydende rigtigt og atter andre gange, så finder man ikke nogen årsag, så er det bare sådan.
Du er nødt til at tage det stille og roligt og ikke lade dig gå på af hvad andre tænker og siger. Hvis nogen kommenterer det så sig at I har kontakt med talepædagog og så behøver du ikke sige mere. Det behøver ingen forklaring.
Han er som sagt kun 3 år gammel og han skal nok lære det. Det bedste vil være hvis han lærer det inden han skal starte i skole, men der er jo også lang tid til :) Så ro på, se tiden an, det skal nok gå :)
Fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske