Svar: Sproget - 3 år

7. februar 2011

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Ro på - din dreng er kun 3 år gammel og sproget skal først rigtigt til at udvikles. Han kan sagtens lære at tale korrekt og det er meget fint den måde I gør tingene på, det er super vigtigt at I viser ham, at I forstår ham, så I bibeholder lysten til at tale og kommunikere :)

Det er altid svært, når børn ikke vil tale med talepædagogen. Og det er naturligvis begrænset, hvor meget I kan og skal presse ham. Lige nu lyder det som om at han har brug for lidt tid ... Så kan I forsøge igen om ½ år, talepædagogen kan prøve at observere ham lidt i børnehaven, se om hun kan komme til at snakke med ham. Pædagogerne kan måske gøre ham opmærksom på nogle af de andre børn, der taler med talepædagogen, så det bliver lidt særligt at få lov til det og så man ikke er den eneste ...

Det er helt naturligt at de ord han først har lært sig, vil han blive ved med at sige forkert. En talepædagog fortalte mig engang, at det fungerer som når man optager på et bånd. Det første der er optaget på båndet bliver ved med at være der og det tager lang tid at få det spolet over. Så hvis barnet f.eks. har lært sig at sige "bar" i stedet for "far", så kan barnet godt på et tidspunkt lære at sige "fest" og er således i stand til at sige "f-lyden", men barnet vil stadig sige ...

Annonce

... "bar" fordi ordet er lært sådan først.

Så der skal spoles over mange gange, før barnet husker at sige det rigtigt - præcis som din dreng lige nu er igang med, når det drejer sig om ordet "nig" og "mig". Han kan godt sige det rigtigt, men når han taler hurtigt og glad, så glemmer han det og så kommer det forkert. Men når han koncentrerer sig, så kan han det rigtigt og det er super godt.

Ingen af jer, kan gøre for at han taler som han taler, det er ikke nogens skyld og det er ikke fordi I har gjort noget forkert. Nogle gange er det arveligt, så kan bedsteforældre fortælle at I som forældre talte på samme måde selv, andre gange så skyldes det måske øreproblemer og at barnet derfor har haft svært ved at høre lydende rigtigt og atter andre gange, så finder man ikke nogen årsag, så er det bare sådan.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du er nødt til at tage det stille og roligt og ikke lade dig gå på af hvad andre tænker og siger. Hvis nogen kommenterer det så sig at I har kontakt med talepædagog og så behøver du ikke sige mere. Det behøver ingen forklaring.

Han er som sagt kun 3 år gammel og han skal nok lære det. Det bedste vil være hvis han lærer det inden han skal starte i skole, men der er jo også lang tid til :) Så ro på, se tiden an, det skal nok gå :)

Fortsat held og lykke med ham!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!