Sproget - 3 år

7. februar 2011

Kategori:
Alder:
3 år

Sproget - 3 år

Kære Helen

Og så et spørgsmål vedrørende min søns sprog.

Kan ikke helt huske, hvor meget jeg har fortalt desangående, men sådan nogenlunde kort fortalt:

Han var nok lidt sen til at begynde at tale. Nu snakker han meget, men han har udtale-problemer med visse konsonanter. Han siger mig istedet for jeg i hans sætninger. Hans ordforråd er ok stort vil jeg mene. Hans sætnings-opbygning er også alderssvarende, vil jeg mene. Så summa-summarum - problemet ligger i hans udtale.

Hans far og jeg forstår stort set alt hvad han siger. Folk, der kender ham rigtig godt, forstår rigtig meget af det han siger, mens folk, der fx aldrig har mødt ham før, nok lige skal tunes ind på hans kanal :-)

Vi har altid snakket meget med ham og jeg er ikke i tivvl om, at han er blevet sprogligt stimuleret som han skal. Når han siger noget, gentager vi det altid så han hører det sagt med den rigtige udtale - og her for nylig har jeg fx lært ham at sige mig og ikke nig :-) Det viste sig, at han sagtens kan sige mig, men hver gang han så skal sige det, kan man se, at han skal tænke over, hvordan det skal udtales og hvis han siger nig, så retter han det til mig - altså som han går og øver sig. Men ellers gør vi det ikke i det der med at bede ham om at sige ordene rigtigt - kun hvis det lige kan leges lidt ind.

Jeg vil absolut ikke have, at han skal føle det som et problem, udover det han allerede føler - nemlig at han oplever, at folk ikke forstår hvad han siger.

Men men men - som du ved, så foreslog børnehaven en talepædagog og det var jeg så enig i. Hun kommer jævnligt i børnehaven og prøvede en dag at vurdere vores dreng - men kunne ikke få et ord ud af ham, så hun kunne ikke ...

Annonce

... lave indstillingen.

Nu er det lige lagt lidt på hylden for en stund, og det er helt ok.

Men kære Helen, hvad tænker du? Hvorfor kan han ikke udtale ordene på den rigtige måde? Hvorfor har han lært det "forkert"? Og hvornår vender det - hvornår begynder hans sprog at blive rent og tydeligt? Nu stiller jeg sikkert en masse spørgsmål, som man ikke kan svare på - vil bare høre, om du har noget erfaring/viden på dette område.

Og æv - jeg synes faktisk det er rigtig synd for ham. Jeg ved godt, at børn kan kommunikere på mange måder og ikke kun via det talte sprog, men altså - jeg er sikker på, at det hæmmer ham i hans udfoldelse med andre børn - for han ved, at de ikke forstår ham. Og hver eneste gang, han oplever at nogen ikke forstår ham, ja så føler jeg, at der ryger en lille bitte brøkdel af hans selvværd - et selvværd som vi ellers prøver at styrke, alt det vi kan.

Men ja indrømmet - han er mors dreng - og som alle andre mødre ville jeg ønske, at han kunne gå igennem livet uden forhindringer. Men jeg synes denne forhindring er unfair - for jeg ved ikke hvad vi skal stille op. Bilder mig selv ind at alle andre "problemer" ville være lettere at løse. Jeg synes bare det der med sprog - ja det er jo noget, folk bemærker og går op og spørger til. Nu har han jo alderen, hvor mange taler flydende. Og så er det frustrerende, at man ikke kan finde en forklaring og at jeg ikke kan se ind i hans hoved og finde ud af, om det er noget, der gør ham meget ked af det (virker det dog bestemt ikke til).

Ja, jeg tumler meget med det synes jeg. I svage øjeblikke kan jeg tænke: gud - lærer han aldrig at tale rent...

Kan du hanke lidt op i mig?

Kærlig hilsen.
mig.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin