Svar: Børnehave - 2 år
7. februar 2011
Alder:
2 år
Kære Gitte
Det er en meget stor omvæltning at skulle starte i børnehave. Emilie skal forholde sig til børn i flere aldersgrupper og det kan være svært at følge med "de store". Samtidig skal hun lære nye regler og rutiner at kende, hun skal vende sig til nye voksne og nye børn og tilmed finde ud af at kommunikere på flere forskellige sprog - du kender fra dig selv, hvor træt og stresset du kan være, hvis du starter nyt arbejde. For Emilie er det præcis det samme ... bare x med 100.
Det er helt naturligt at hun græder lidt, når hun afleveres og også græder lidt, når hun skal hjem. Det handler om, at hun har rigtig svært ved at skifte situation. Det er svært at skulle forholde sig til to steder, svært at sige farvel til det der hjemme og dig, når du går. Men det er modsat også ofte svært at skulle hjem, for hun lyder jo til at have det meget godt, hvor hun er, trives og er glad. Det kan være svært at komme hjem og falde til ro, svært at finde ud af hvad hun skal. Hun forstår jo ikke tid og forstår ikke forklaringer, hun ved reelt ikke at hun skal være hjemme til næste morgen tidlig, om det er hverdag eller weekend. Hun ved ikke om hun skal i børnehave og hvor lang tid - det er naturligt hårdt og derfor helt okay, at hun græder lidt og søger jer lidt ekstra, når I er hjemme.
Sørg for at prioritere tid, hvor hun bare kan sidde på skødet og putte og få læst lidt historie, så I mødes også med fysisk kontakt og nærhed efter hun har været i børnehave :)
Hvad der helt præcist foregår i hendes lille hoved er jo svært at vide, sandsynligvis tænker hun ikke så meget, men forsøger at være i nuet, som det er - hun føler og sanser, prøver sig frem og nyder de udfordringer som den nye hverdag også stiller, selvom det også er hårdt. Det er dejligt for hende at opleve de andre børn, det er rigtig dejligt at være sammen med andre børn, når man er 2 år gammel, spejle sig i andre og lære af at se hvordan andre gør. Så selvom det er stort og nogle gange næsten kan virke skræmmende hårdt, så er det stadig også dejligt :)
I skal naturligvis være opmærksomme på at hun virker til at trives. At hun er glad for at komme af sted, at hun er glad når I henter hende. Det er ofte et godt tegn, hvis hun tager jer i hånden og viser jer rundt, viser jeg legetøj hun har leget med, viser jer hvor de spiser, sover til middag osv. Det er vigtigt for hende at I tager del i disse ting og det er derfor også vigtigt at I bruger lidt tid på netop dette, når I henter hende og ikke bare putter tingene i tasken og går ud af døren. Hun har brug for at dele sine oplevelser, hun har brug for at dele "sin arbejdsplads" med jer, ligesom I voksne har brug for at dele jeres hverdag med hinanden :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske