Svar: Børnehave - 2 år

7. februar 2011

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Gitte

Det er en meget stor omvæltning at skulle starte i børnehave. Emilie skal forholde sig til børn i flere aldersgrupper og det kan være svært at følge med "de store". Samtidig skal hun lære nye regler og rutiner at kende, hun skal vende sig til nye voksne og nye børn og tilmed finde ud af at kommunikere på flere forskellige sprog - du kender fra dig selv, hvor træt og stresset du kan være, hvis du starter nyt arbejde. For Emilie er det præcis det samme ... bare x med 100.

Det er helt naturligt at hun græder lidt, når hun afleveres og også græder lidt, når hun skal hjem. Det handler om, at hun har rigtig svært ved at skifte situation. Det er svært at skulle forholde sig til to steder, svært at sige farvel til det der hjemme og dig, når du går. Men det er modsat også ofte svært at skulle hjem, for hun lyder jo til at have det meget godt, hvor hun er, trives og er glad. Det kan være svært at komme hjem og falde til ro, svært at finde ud af hvad hun skal. Hun forstår jo ikke tid og forstår ikke forklaringer, hun ved reelt ikke at hun skal være hjemme til næste morgen tidlig, om det er hverdag eller weekend. Hun ved ikke om hun skal i børnehave og hvor lang tid - det er naturligt hårdt og derfor helt okay, at hun græder lidt og søger jer lidt ekstra, når I er hjemme.

Sørg for at prioritere tid, hvor hun bare kan sidde på skødet og putte og få ...

Annonce

... læst lidt historie, så I mødes også med fysisk kontakt og nærhed efter hun har været i børnehave :)

Hvad der helt præcist foregår i hendes lille hoved er jo svært at vide, sandsynligvis tænker hun ikke så meget, men forsøger at være i nuet, som det er - hun føler og sanser, prøver sig frem og nyder de udfordringer som den nye hverdag også stiller, selvom det også er hårdt. Det er dejligt for hende at opleve de andre børn, det er rigtig dejligt at være sammen med andre børn, når man er 2 år gammel, spejle sig i andre og lære af at se hvordan andre gør. Så selvom det er stort og nogle gange næsten kan virke skræmmende hårdt, så er det stadig også dejligt :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

I skal naturligvis være opmærksomme på at hun virker til at trives. At hun er glad for at komme af sted, at hun er glad når I henter hende. Det er ofte et godt tegn, hvis hun tager jer i hånden og viser jer rundt, viser jeg legetøj hun har leget med, viser jer hvor de spiser, sover til middag osv. Det er vigtigt for hende at I tager del i disse ting og det er derfor også vigtigt at I bruger lidt tid på netop dette, når I henter hende og ikke bare putter tingene i tasken og går ud af døren. Hun har brug for at dele sine oplevelser, hun har brug for at dele "sin arbejdsplads" med jer, ligesom I voksne har brug for at dele jeres hverdag med hinanden :)

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39